Met het uitbrengen van de eerste generatie Toyota GR Yaris had het merk goud in handen. Journalisten waren laaiend enthousiast, en liefhebbers wilden voor het eerst sinds ooit een Yaris rijden. Nu de facelift op de markt is, moesten we daar natuurlijk een rijtest over maken. Omdat we ons maar al te graag opofferen voor de lezer.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Jaren 80 looks–  Nederlandse prijs
+ algehele rijervaring– onhandig geplaatst  kofferklep mechanisme
+ ruimer dan je zou denken

Wat is de Toyota GR Yaris

Voor autoliefhebbers of fans van snelle Toyota’s heeft de GR Yaris nagenoeg geen geheimen meer. De Toyota GR Yaris is een zogenoemde homologatiespecial: een auto die het bedrijf moet maken om te mogen racen in de rallysport. Om te beseffen hoe bijzonder dat is, kijken we even naar de inmiddels iconische homologatiespecials uit een vergane tijd. Denk aan de Lancia Delta Integrale, Ford RS200 of natuurlijk de Audi Quattro. De Toyota GR Yaris past daar netjes tussen.

In een tijd van downsizing en het wegjagen van de ouderwetse autofanaat is het wonderbaarlijk dat een soortgelijke auto überhaupt uitgebracht kon worden. Nu zijn hybride en elektrificatie de norm. Alles wat dat niet is, wordt als vreemd gezien. Zeg wat je wil, maar een 1.6-liter driecilinder in een Yaris die 280 pk en 390 Nm koppel produceert, valt dan toch wel buiten die norm. Enkel het plaatsen van die motor was al voldoende geweest voor menig liefhebber. Voor Toyota was dat echter niet genoeg.

Ze gaven de auto een koolstofvezel dak, permanente, schakelbare vierwielaandrijving met sperdifferentiëlen zowel voor als achter. De kleine wielbasis en relatief brede carrosserie zijn perfect om mee te spelen. De flink uitgeklopte wielkasten geven de auto een aanzicht waar je “u” tegen zegt.

Hoeveel auto’s kan jij noemen met een koolstofvezel dak?

De faceliftversie, waarmee we dit keer achter het stuur plaatsnamen, krijgt een gloednieuwe achttrapsautomaat. Een nieuwe voorbumper die uit meerdere delen bestaat, zorgt ervoor dat vervangingsdelen goedkoper zijn. Verder is de achterlichtunit subtiel veranderd. Klanten gaven namelijk de feedback dat wanneer er een nieuwe spoiler gemonteerd werd, ze oplossingen moesten zoeken voor het derde remlicht. Als kers op de taart heeft Toyota meer laspunten toegevoegd in het kleine chassis. Het resultaat is een nóg meer gefocuste versie van de GR Yaris.

Hoe rijdt de Toyota GR Yaris

In één woord? Knotsgek. Maar ik snap dat u meer informatie zou waarderen. De eerste indruk die de GR Yaris geeft bij het instappen is niet per se een van moderne technologie. Het interieur lijkt gevormd naar de legendarische vierde generatie van de Toyota Supra, maar dan met moderne schermen in plaats van een analoog dashboard.

De zitpositie is lager, want dat was ook een klacht bij de eerste iteratie. De binnenspiegel is anders gevormd, zodat die minder in je zicht zit. Zijn we eerlijk, dan had Toyota die net zo goed weg kunnen laten. De achterruit is toch volledig nutteloos. Je went jezelf dan ook erg snel aan om alleen de buitenspiegels te gebruiken. Het deed me denken aan de woorden van Enzo Ferrari: “Wat achter je is, doet er niet toe.” Best ironisch, want neem van mij aan, op de openbare weg, en zeker in vochtige omstandigheden, zijn er weinig Ferrari’s die de GR Yaris van voren kunnen zien.

Stoelen zijn lager, en houden je perfect op je plek.

Richten en schieten

Het niveau van grip is echt ongekend. Ongeacht het weer of de weg waar je je op bevindt, op de een of andere manier vindt de kleine kruisraket altijd bakkenvol grip. Alsof Toyota een boek met natuurkundige regels nam en dacht: “Dat kunnen we beter.” Om vervolgens dat boek uit het raam te gooien.

Heb je de auto eindelijk zo ver dat de achterkant ietwat uitbreekt? Dan is die dankzij de sperdifferentiëlen weer lachwekkend makkelijk in het gareel te krijgen. Wat daarbij helpt, is natuurlijk de stuurinrichting. Bij de eerste paar bochten dacht ik echt dat Toyota hydraulische stuurbekrachtiging had toegepast. Toch is het een elektrische eenheid. Maar wel eentje die voor de facelift is herzien en zwaarder gemaakt. Om het makkelijk te verwoorden: het sturen is een geval van richten en schieten. Direct en vooral leuk.

Richten, schieten, genieten.

Onderstel en remmerij

wanneer blijkt dat je iets te hard geschoten hebt, moet je ook goed tot stilstand kunnen komen. Daar zijn de Brembo-remmen voor. Achter de gesmede 18-inch velgen zitten remklauwen met vier zuigers en schijven van 356 mm groot op de vooras. De achterste schijven zijn 297 mm groot en hebben twee zuigers in de rode remklauwen. Gezien het lage gewicht van 1280 kg is de tip als volgt: als je een keer écht hard moet remmen, kijk eerst achter je. De GR Yaris remt harder dan alles dat geen keramische schijven heeft.

De ophanging is op zijn zachtst gezegd stug. Zeker bij lage snelheden voel je alles, en kun je je indenken wat ieder wiel doormaakt. De steenslag die je in de cabine tegen de wielkasten hoort, zorgt op slecht begaanbare wegen voor een gezonde dosis mechanisch medelijden. Maar dat is allemaal als je op normale snelheden rijdt, zeg maar onder de 50 km/h. Op hogere snelheden settelt de auto. Dan wordt het geen Rolls-Royce, maar wel meer vergevingsgezind. Het antwoord is dus erg makkelijk: niet langzaam rijden.

tekstboek omschrijving van: klein maar fijn.

Controversie van de versnellingsbak

Dat is iets dat versterkt wordt door de versnellingsbak. Bij normale ritten op normale snelheden is die wat lomp, zeker bij koude temperaturen. Het is een slimme eenheid die, indien nodig, verzetten kan overslaan. Het is mogelijk om van vier naar acht te schakelen. Of andersom natuurlijk. Slim als die is, moet gezegd worden dat verfijning niet zijn sterkste punt is. Dat past perfect bij de auto en de rest van de aandrijflijn. Net zoals de dempers is de versnellingsbak niet gemaakt voor subtiliteit. Heerlijk zijn de schakelflippers, duidelijk genomen van Lexus, gevormd van aluminium en met een goede klik bij het bedienen ervan. Echter, voor het volledige Sébastien Ogier-effect neemt men de pook in het midden van de auto. Het schakelmoment verandert niet, maar gevoelsmatig zit je in een echte rallyauto. Iets wat kleine Joshua altijd al gewild heeft. We schrokken toen Toyota bekendmaakte een automaatbak in de meest sportieve Yaris te stoppen, maar het moet gezegd worden dat het resultaat er mag zijn. De bak past erg goed bij de auto.

Toyota GR Yaris in de bossen van Spa.

Motor en prestaties

Gekoppeld aan die bak is natuurlijk de motor. Nog steeds is het de krachtigste driecilinder ter wereld. We zeiden het al, maar herhalen onszelf in dit geval graag: 280 pk en 390 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 is in slechts 4,8 seconden voorbij. Dat alles uit iets meer dan 1600 cc. Het hele geheel wordt vergezeld door een heerlijk geluid. Bovendien is de motor zo massief gemonteerd in de auto dat die bij stilstand merkbaar trilt. Een bijkomstigheid van een driecilinder, maar ook dat past gewoon bij het brute karakter van de auto.

Een tegenpool van prestaties is ten alle tijden het verbruik. Zo ook in de Toyota. Het merk claimt een verbruik van 9,5 liter per 100 km voor de automaatbak. De handbak is iets zuiniger volgens Toyota, met 8,7 liter per 100 km. In onze testperiode hebben we een gemiddeld verbruik van 10,3 liter per 100 km gehaald. Iets meer dan de claim dus.

Om het samen te vaten komen we toch terug bij de eerste zin. Rijden met de Toyota GR Yaris is knotsgek, rauw en precies zoals de liefhebber het wil hebben. Op miraculeuze wijze net iets beter dan je verwacht.

Een beetje regen houdt ons niet tegen, dan begint de pret juist.

Wat zijn de sterke punten

Er is niks subtiels aan het uiterlijk van de GR. De dikke wielkasten, een laag en van koolstofvezel vervaardigd dak, enorme luchtinlaten met op de intercooler groot “GR-Four” geschreven. De naam van het vierwielaandrijvingssysteem. Gesmede velgen met grote, rode remklauwen erachter. Nee subtiel is het niet, onwijs gaaf is het zeker.

Voor het geval het nog niet helemaal duidelijk is. De rijervaring met de GR Yaris is een van het, zo niet hét grootste pluspunt. Zijn we eerlijk dan geven we toe dat de meeste moderne auto’s vrij vergelijkbaar zijn. Waar efficiëntie en verfijning voor alles komt. Goed voor comfort en luxe. De Toyota is in tegenstelling als een mokerhamer in je gezicht. Een hele precieze mokerhamer maar dat maakt vrij weinig uit. Het is vooral erg leuk. Het geluid van de motor, het gevoel van het sturen en de demping. Het is simpelweg subliem.

Ondanks een kleine voetafdruk is de GR Yaris ruimer dan je wellicht zou denken. Toegegeven de kofferbak ruimte is met slechts 174 liter niks om over op te scheppen. Kijk op de achterbank, besef even dat die niet handig is voor mensen. En gebruik die vervolgens als extra opslag ruimte. bovendien heb je met de achterbanken neergeklapt plotseling 357 liter aan ruimte. Meer dan genoeg voor de doeleinde van de auto. Dat is: een leuke roadtrip naar mooie wegen.

Heuvels en landweggetjes is die ook goed in.

Wat zijn de zwakke punten

Niks is perfect, zo ook de Kruisraket Yaris niet. het grootste nadeel is de prijs. Voornamelijk de Nederlandse prijs. We trekken de pleister er maar snel vanaf. In Nederland kost de auto bijna een ton. Zeker als je naar onze zuider- of oosterburen kijkt doet dat pijn. In belgie is de auto niet meer leverbaar. Toen hij dat wel was. Koste de automaatbak €51.270 euro. In duitsland was die nog voordeliger €49.990. BPM doet pijn. In dit geval heel erg veel pijn.

Een ander minpunt van de Yaris is de sluiting van de kofferklep. Om twee redenen. Ten eerste: vanwege de vorm van de auto raakt de achterkant erg snel vuil. Geen enorme ramp zou je zeggen tot je je beseft dat vuil zich ook opstapelt in de uitsparing voor de kofferklep ontgrendelen. Daardoor is het tasten in modder als je de kofferklep wil openen op een natte dag. Ten tweede is het zo dat er een knopje direct langs de ontgrendeling zit die de auto op slot doet. Met gevolg dat je aan het vechten bent om de kofferklep te openen terwijl de auto zichzelf telkens op slot doet. Met een alarm tot gevolg.

Uitrusting

We reden de GR Yaris in zogenaamde premium specificatie. Dat pakket kost ongeveer €5000 euro. Inbegrepen zijn: verwarmde voorstoelen, en stuur en een audiosysteem van JBL. Verder krijgt de koper nog meer veiligheidssystemen zoals parkeersensoren specifiek voor objecten (denk aan struiken of winkelkarretjes) rear traffic alert met een automatische remfunctie. Een dodehoek detectie en parkeerhulp. Bij dat laatste zie je lijntjes op je infotainment scherm zodat parkeren iets makkelijker zou moeten zijn.

In combinatie met de duurdere automatische versnellingsbak en de nieuwe metallic grijze kleur komt de prijs net onder €100.000 euro uit.

De grijze kleur is nieuw, maar wel optioneel.

Conclusie

Rijden met de Toyota GR Yaris is een feestje. Leuk, luidruchtig, direct. Het is een echte rijdersauto. Ja, ook met een automaatbak. Iets waar we enigszins huiverig voor waren. Vanwege de BPM op de auto komt die in een prijsklasse met enorme concurrentie. Dat doet niks af aan het pleziergehalte, maar hou er rekening mee dat mensen in hun drankje stikken als ze de prijs van een Yaris horen. Een reden om te verhuizen, naar Duitsland welteverstaan. Voor een rode, met zwarte details.

Een logisch einde van onze roadtrip. Spa Francorchamps.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *