Bekend met de term: supercar? Het slaat meestal op iets exotisch, duur en onpraktisch. Dat bracht ons aan het denken: hoe “super” moet je auto zijn voor de dagelijkse rijder. Daarom doen we een rijtest met de Toyota Proace City Electric. Op zoek naar een antwoord.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Subtiele ADAS verwerking– Bovenbeen ondersteuning
+ Soepele Aandrijflijn– Interieur lay-out
+ Simpliciteit in het infotainment– Kalibratie van de verwarmde stoelen

Wat is de Toyota Proace City Electric?

Het eerste dat we moeten vertellen is dat het helemaal geen auto is. Maar dat zal iedereen al gezien hebben. Toyota geeft aan dat het een belangrijk voertuig is voor ze. Ze zeggen dat ze de vraag naar compacte bussen zien groeien. Zowel voor bedrijven als particulieren.

De Toyota Proace City is letterlijk het kleine broertje van de grotere Proace. Waar het woord “Electric” voor staat, hoeven we denk ik niet uit te leggen. Maar om eigenwijs te zijn doen we het toch. Het elektrische aspect is het volgende: de Proace City Electric beschikt over een 50 kWh accu, gemonteerd in de vloer. Het maximale vermogen bedraagt 134 pk. Daarover later meer.

Het is belangrijk om te vermelden dat de Toyota Proace City in samenwerking met de autogigant Stellantis is ontwikkeld. Als je geïnteresseerd bent in de Proace, weet dan dat modellen zoals de Peugeot e-Partner, Citroën e-Berlingo, Opel Combo-e en Fiat e-Doblo technisch gezien identiek zijn aan de Toyota. Ook qua styling zijn ze nauwelijks te onderscheiden. Wel hebben ze allemaal andere opties, wat je keuze of voorkeur kan beïnvloeden.

Een onderscheidende factor is sowieso de garantie. Waar de Stellantis neefjes en nichtjes het met drie jaar moeten doen. Geeft Toyota er zomaar tien. Of tot 200.000 kilometer, en met 300.000 kilometer garantie op het accupakket kom je ook daar niks te kort.

Hoe rijdt de Toyota Proace City Electric?

Laten we terugkomen op dat accupakket. Omdat het in de vloer is geplaatst, rijdt de bestelbus erg stabiel. Dankzij het lage zwaartepunt doet de Proace City Electric qua weggedrag niet onder voor een normale auto. Ja, er is wat carrosserierol, en hij voelt best zwaar aan. Maar deze zaken gelden ook voor veel gewone auto’s. Bovendien is dit geen auto, maar een bus.

Het sturen gaat erg licht, waardoor je de wendbaarheid van de bus goed merkt. Overigens een opvallend iets. Het stuur zelf heeft een ongewone rechthoekvorm. In het begin is het een beetje alsof je stuurt met een bamiblok. Het wend erg snel, en heeft een prettig voordeel. Je kan namelijk zonder obstructies het volledige instrumentarium zien. De bank met drie stoelen heeft ook een prettig voordeel. De middelste stoel kan volledig plat geklapt worden. Het resultaat is een tafeltje waar je prima je KFC kan eten, of gebruiken als werkplek natuurlijk.

Binnenin vind je een grote knop met rijmodi. Er zijn drie opties: Eco, Normal en Sport. In de Eco-stand rijdt de bus het soepelst in normaal verkeer. Hoewel de auto aangeeft dat de klimatisering “beperkt” is, merk je daar bijna niets van. Wel merk je dat de bus zichzelf beperkt tot 82 pk, wat zorgt voor die soepele rijervaring. In deze stand heb je ook de grootste actieradius, die maximaal 390 km kan zijn, meer dan Toyota zelf claimt, ondanks de koude testomstandigheden.

Telkens als je de bus opstart, begint hij in de Normal-modus. In deze stand beschik je over 108 pk, wat iets minder actieradius oplevert. Wij haalden maximaal 340 km in deze modus. Als laatste is er de Sport-modus, die doet wat je verwacht: 134 pk en een scherpere respons. Voor wie houdt van de directe “gas”-respons van elektrische voertuigen, is dit de ideale modus. Ook handig als je als eerste weg wilt zijn bij een stoplicht.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de technische kant: de bus heeft een sterk regeneratief remsysteem, te bedienen via flippers aan het stuur. In de lichtste stand merk je er niet veel van, maar de tweede stand kan al gebruikt worden om te remmen, mits je voldoende anticipeert. In de sterkste stand kun je vrijwel volledig “one-pedal-drive” rijden.

De Proace City weegt 1.666 kilogram en kan 800 kg aan lading meenemen, wat voor een elektrische bestelbus behoorlijk is. Het trekgewicht is maximaal 750 kg. De laadruimte is goed ingedeeld, met acht bevestigingspunten voor lading. Bovendien past er gemakkelijk een Europallet achterin. Wel moet je oppassen dat je de vloer of accu’s niet beschadigt, want dan ben je ver van huis.

Wat zijn de sterke punten

Elke moderne auto heeft het: ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Vaak zijn deze systemen irritant, met piepjes, trillingen en storende geluiden. Maar in de Toyota Proace City Electric is het ADAS zo subtiel verwerkt dat ik het nooit heb uitgezet. Of uberhaupt dat willen doen. Het systeem doet wat het hoort te doen, zonder dat het stoort. Andere merken, inclusief Toyota in sommige gevallen, kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Een verfijnde aandrijflijn kan vele dingen betekenen natuurlijk. Een goede samenwerking tussen motor en versnellingsbak bijvoorbeeld. Een elektrische auto heeft natuurlijk geen versnellingsbak. Het is dan ook lang en breed bekend dat de auto’s de mogelijkheid alle kracht vanuit het niks te kunnen leveren.

Toch is het zo dat in de proace city electric de aandrijflijn prettig verfijnd is. Zeker in de ECO modus zou het me niks verbazen als die zo gekalibreerd is om ervoor te zorgen dat de lading die je meeneemt niet verschuift. Ondanks dat voelt het niet langzaam aan. Gewoon soepel. Wat op zijn beurt weer een gevoel van verfijning veroorzaakt.

Het infotainmentsysteem in de Toyota Proace City Electric werkt precies zoals je wilt. Er zijn zes duidelijke tabbladen, en alles is simpel en overzichtelijk. Als je geen zin hebt om door de menu’s te scrollen, kun je gebruik maken van de spraak assistent op het stuur, die moeiteloos door de functies navigeert.

Wat zijn de zwakke punten

Mensen die in bestelbusjes rijden, rijden er veel uren per dag in. Juist dan is het belangrijk om goede steun in je zitting te hebben. Hoewel de stoel zelf fijn zit. Is er een probleem die we verplicht zijn te vermelden. Ondanks mijn verticale uitdaging van 1,65 meter hebben mijn bovenbenen niet voldoende ondersteuning. Wat op den duur zorgt voor een krampachtig gevoel daarin. Dat rijdt gewoon niet fijn, korte stukken zijn prima te overzien maar zodra je meer dan een half uur moet rijden beginnen je benen al te borrelen.

Daarom zou je kunnen zeggen dat het logisch is dat knoppen en andere tastbare dingen in het interieur, zoals de binnenspiegel binnen handbereik is. Helaas is dat niet het geval. De spiegel zit enorm ver weg, evenals de airco bediening. Zelfs de knopjes voor de zijruiten, of het anderzijds prettige infotainment scherm zal je voor moeten strekken. De truc die ik me heb aangeleerd in mijn tijd met de Toyota is om alles precies in te stellen zoals je hebben wil voordat je vertrekt. Iets dat werkt zolang je de motor niet stopt. Zo is er in elk geval een manier om het probleem.

Meestal zijn er drie standen voor je verwarmbare stoel, in de Toyota proace city Electric is er maar een. Geen probleem zou je zeggen, was het niet zo dat het lijkt alsof de stoel en daarmee je achterste toch door die drie hitte standen heen gaat. Het begint erg lekker, wordt daarna erg snel heel heet om als laatste erg af te koelen. Die cyclus blijft zichzelf ook herhalen. Als bestuurder heb je maar twee keuzes: aan of uit. De rest wordt voor je geregeld. Ondanks mijn journalistieke gezeur is het niet iets waar we echt over mogen klagen. Het feit dat de bestelbus zo ver is dat het geen oud, knullig hok meer is. Is iets waar we dankbaar voor mogen zijn. Want als de DHL bezorger fijner, en met warme derrière kan rijden komt die ook (hopelijk) vrolijker je pakketje bezorgen.

Uitrusting

Zoals eerder beschreven zijn het vooral de opties die de Toyota Proace City Electric op zichzelf doen staan. voor zover dat mogelijk is dan. Al moeten we daarbij vertellen dat sommige opties redelijk apart zijn. Achterruiten met ruitenwisser bijvoorbeeld, zijn een optie van €295 euro.

Met dingen zoals trekhaak, die benoemde achterruiten met ruitenwisser en een neerklapbare bijrijdersstoel. Is onze tester is behoorlijk fanatiek aangevinkt. Het zijn allemaal dingen die de rit gewoon net wat prettiger maken.

Het prijskaartje van onze Toyota Proace City Electric komt uit op €42.398. Wat zeker voor de beginnende klusser een enorme hoeveelheid geld is. Koop je hen volledig kaal, met een afbetaaltermijn van 60 maanden. Dan betaal je €307,- euro per maand. Dat maakt het toch ineens meer te overzien. Ook voor particulieren met grote gezinnen. Zeker met de grote garantieperiode laat Toyota je niet in de kou staan.

Conclusie

De Toyota Proace City Electric heeft een goede indruk achtergelaten. Hij rijdt soepel en biedt dankzij het regeneratieve remsysteem voldoende actieradius in de praktijk. Het is belangrijk om te bepalen of dit voertuig past bij je bedrijf of levensstijl, vooral met de vergelijkbare alternatieven. Als dat zo is, dan is de Toyota Proace City Electric een super-auto.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *