Lezers met een scherpe blik zullen het ongetwijfeld al hebben opgemerkt: we hebben eerder een rijtest uitgevoerd met de Toyota RAV4, destijds in de “Adventure”-uitvoering. Nu stappen we in de Gazoo Racing (GR)-versie. Wat gebeurt er wanneer een van de bestverkopende auto’s ooit wordt samengevoegd met race-DNA?
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Chassis | – Zichtbaarheid |
+ Knoppen in het interieur | – Telefoonverbinding |
+ Bruikbaarheid | – Luidruchtig |
Wat is de Toyota RAV4 GR Sport?
De Toyota RAV4 GR Sport is de meest sportieve variant van de Toyota RAV4, beschikbaar als plug-in hybride. Deze modellen zijn geïnspireerd door de wereldwijde prestaties van Toyota Gazoo Racing en hebben een aangepaste ophanging voor een meer betrokken rijervaring. De GR Sport onderscheidt zich niet alleen door zijn uiterlijk, maar heeft ook daadwerkelijk een sportonderstel.
De Toyota RAV4 is alom bekend en behoort tot de bestverkopende auto’s ooit. In 2021 werd de RAV4 meer dan 1 miljoen keer verkocht, wat aangeeft dat het om de huidige generatie gaat, die sinds 2018 op de markt is. Deze SUV wordt gekenmerkt door zijn ruimte en praktische bruikbaarheid.
Gazoo Racing, de race-afdeling van Toyota, is verantwoordelijk voor het prepareren van alles wat met racen te maken heeft, van rallyauto’s tot homologatiemodellen zoals de GR Yaris. Dankzij de visie van Akio Toyoda, die zei: “Geen saaie auto’s meer,” heeft deze afdeling ook invloed op de normale straatauto’s. De samenwerking tussen Gazoo Racing en Toyota heeft geleid tot modellen zoals de Toyota RAV4 GR Sport.
Hoe rijdt de RAV4 GR Sport?
Om die vraag te beantwoorden, moeten we even naar de basis van de RAV4 gaan. Motorisch gezien is de GR namelijk hetzelfde als de normale RAV4 en alle varianten daarvan. Dat betekent: een 185 pk sterke 2.5 viercilindermotor gekoppeld aan een automatische zesbak. Daarbovenop komt een krachtige elektromotor. Door een 18 kWh accupakket is volledig elektrisch rijden tot 75 km mogelijk. Het totale systeemvermogen bedraagt 306 pk en 500 Nm koppel. Het Japanse merk claimt een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 km. Dat hebben we alleen bereikt met het trekken van een zware lading. Op ieder ander vlak is de auto constant zuiniger geweest, met cijfers van 4,7 liter per 100 km gemiddeld, ondanks dat we niet erg zuinig gereden hebben.
Voordat iedereen denkt dat de Gazoo-ingenieurs lui zijn omdat ze niks met het vermogen gedaan hebben, kunnen we heel duidelijk zijn: dat zijn ze niet! Het is een bak vermogen, en meer dan genoeg voor de auto. Ondanks dat het met 1900 kg een zwaargewicht is, voelt de RAV4 altijd lichtvoetig. De enorme hulp in die kwestie is de voorgenoemde elektromotor.
Met de drie rij-modi heb je de keuze uit Eco, Normal of Sport. In de eerste twee standen rijdt de GR Sport zoals je zou verwachten van een grote SUV: heel normaal, zuinig en rustig. Heel af en toe in de normale rijmodus krijg je een indicatie van wat er beschikbaar is. Dan schakelt de automatische versnellingsbak iets te vroeg omlaag en hoor je het gebrom van de motor. Dat is direct genoeg motivatie om de draaiknop naar rechts te bewegen. Door dat te doen ontgrendel je de sportmodus. Als we zeggen dat de auto dan van karakter verandert, overdrijven we niet.
Sterke punten
Het beste deel van de Toyota RAV4 GR Sport is, zoals we al lieten doorschijnen, het onderstel. De ingenieurs hebben dan ook genoeg aangepakt om dat te bereiken: de stuurinrichting, remmen, demping, chassisbeugels. Eigenlijk alles behalve het interieur en de aandrijflijn. Toch is het gelukt de auto comfortabel te maken, iets dat niet te overzien valt. Gelukkig ook, een stugge auto past niet bij een SUV. Dat hebben ze bij Toyota goed door, en het is gelukt een uitmuntend rijdende auto neer te zetten zonder compromis aan het rijcomfort.
We zeiden al dat het interieur ongewijzigd is vergeleken met de normale RAV4. Hier is waarom dat een goed idee is geweest. Het standaard interieur is prima, vooral de knoppen die erin te vinden zijn. Zelfs met handschoenen aan zijn die groot genoeg om te bedienen. Bovendien zijn alle knoppen waar je veel contact mee hebt van een slijtvast rubber gemaakt, wat weer toevoegt aan de robuustheid van de auto.
Met de RAV4 heb je geen trouwauto meer nodig of een begrafenisauto. Een gala rijden kan prima, niemand die zich daarvoor schaamt. Het is dan ook geen pietlullig autootje. Door de extra “trail”-mode is ook off-road gaan geen probleem, door een bagageruimte van 580 liter met de achterbanken omhoog, en tot wel 1690 liter met die omlaag. Apparaten opladen? Dat kan natuurlijk. Je hebt de keuze uit een draadloos oplaadpad, USB en een 12-volt aansluiting bij de bestuurderskant. In de middenconsole zijn er nog eens twee USB-C-aansluitingen. De achterbank biedt plek aan nog eens twee van die punten. Als klap op de vuurpijl geeft Toyota ook nog een volwaardige 220-volt stekker in de kofferruimte. Die zit natuurlijk naast de laatste 12-volt aansluiting. Veel auto’s zijn natuurlijk “bruikbaar”. Toch is het bij Toyota een noemenswaardig iets. Bedenk een automerk dat op zoveel plekken geschikt is als Toyota en zeker de RAV4. We geven je even de tijd.
Zwakke punten
Niets of niemand is perfect, dus laten we het hebben over de zwakke punten van de Toyota RAV4. Beginnen bij een van de eerste dingen die opvalt als je instapt. De zijspiegels zijn erg groot. Dat, in combinatie met de grote A-stijl en het infotainmentscherm dat boven het dashboard uitsteekt, zorgt ervoor dat je zicht naar voren behoorlijk beperkt is. Zeker wanneer je de stoel in een lagere stand instelt. Ondanks dat het fijn rijdt, ben je geneigd de stoel wat hoger te zetten in de hoop dat je dan wel dat paaltje ziet bij het inparkeren.
In moderne auto’s is infotainment behoorlijk belangrijk. Fan of niet, het feit is dat je er veel contact mee moet maken tijdens het rijden, maar ook als je stilstaat. In de Toyota zijn er dan een aantal dingen die storen. Er is toegang tot Android Auto of Apple Carplay, die eerste is alleen beschikbaar via een kabel. Apple Carplay is draadloos. Bovendien is de Bluetooth-verbinding niet altijd perfect. Veel van je tijd ben je bezig om verbinding te maken met je telefoon.
Nog een probleem dat niet beperkt is tot Toyota, maar wel iets dat ze tot kunst verheven hebben: het maken van geluidjes. Ieder automerk is tegenwoordig verplicht te bezitten over een absurde hoeveelheid toeters, bellen, dingetjes en geluiden. De verzamelnaam voor al die systemen heet Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS. Door de verplichte implementatie van die systemen maakt een auto al een overdreven hoeveelheid aan geluiden. Door dingen zoals een luidruchtige achterklep, wat zenuwachtige parkeersensoren en verschillende waarschuwingen zoals: “Controleer de achterbank” is het nooit erg rustig in de auto. Ik weet het, er liggen broodjes op de achterbank, ik ga ze al pakken.
Uitrusting
De belangrijkste “uitrusting” is wel de chassisafstelling van Gazoo Racing. Dat maakt de auto gewoon beter. Onze tester was in de zogenaamde “launch spec”, oftewel hoe Toyota de auto in gedachte had. Dat maakt de lak mooi rood, de details en het dak zwart. Het interieur heeft een lederen afwerking en zwarte hemelbekleding. Door de GR-afstelling zijn er ook niet minder dan negen GR-badges te vinden rondom de auto. Iets dat niet erg is, natuurlijk.
Al het moois op de wereld kost wat. Ook daar is Toyota geen onderscheidende factor in. Zoals wij de auto mochten rijden, kost die €68.985. De Toyota RAV4 begint bij €47.295 in Nederland. De Gazoo Racing-ingenieurs komen pas vanaf €61.995 uit hun bed.
Conclusie
Alle autofanaten hebben er wel eens over nagedacht: onbeperkt budget, drie auto’s, wat neem je? Tot voor kort zou ik nooit een Toyota RAV4 hebben gezegd. Na er een week mee geleefd te hebben, springen er geen andere SUV’s tot de verbeelding die ik liever dagelijks zou rijden. Auto’s zoals de BMW X3 of Volvo XC60 rijden lang niet zo lekker, die missen de scherpte die Gazoo Racing meegegeven heeft. Hij is niet perfect, absoluut niet zelfs. Maar juist door de imperfecties is de Toyota RAV4 GR Sport PHEV zo leuk.
/