De Toyota Supra is een van de meest gereden auto’s in ons arsenaal. Sterker nog, deze oranje gevleugelde is al de vierde die we hebben mogen rijden. Wat maakt deze anders dan de andere witte en grijze? Twee letters en een cijfer: GT4.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Analoge rijervaring– Internetcritici
+ Bouwkwaliteit– Ingebouwde navigatie
+ ErgonomieNeppe ventilatie

Wat is de Supra GT4 Tribute?

Om die vraag te beantwoorden, kijken we even naar de racerij. Daar produceert Toyota de Supra GT4. GT4-racen kan worden gezien als een soort instapklasse in de autosport. De auto’s zijn nog steeds erg snel, maar hebben minder vermogen en aerodynamische capaciteiten dan bijvoorbeeld een GT3-auto.

Autofabrikanten vieren graag bepaalde mijlpalen. Bijvoorbeeld Porsche met de zoveelste speciale 911. Zo ook Toyota: de Supra GT4-raceauto is 100 keer verkocht. Om die reden ging het merk terug naar de tekentafel. Is het Japanse merk teruggegaan voor de sierstrip op het dashboard of het plakkaat bij de bestuurdersdeur? Om dat simpel te beantwoorden: nee.

De belangrijkste reden daarvoor is dat de “tribute” volledig in Keulen, Duitsland, is ontwikkeld. Daar ligt het hoofdkantoor van Gazoo Racing. De losgeslagen ingenieurs en zogenaamde meester-rijders van Gazoo weigerden de auto uit te brengen zonder het een of ander aan te passen. Dankzij de ingenieurs in Keulen heeft de Toyota Supra GT4 Tribute de volgende upgrades: niet alleen de software, maar het gehele mechanische stuursysteem is anders, de draagarmen zijn lichter en steviger. Alle rubbers, die al waren herzien voor de introductie van de handgeschakelde variant van de Supra, zijn opnieuw onder handen genomen en nu nóg extremer.

Om dat te complementeren zijn er ook nieuwe veren en dempers geplaatst. Dit alles is verpakt in een pakket dat lichter is dan de originele Supra. Het lijkt misschien niet veel, maar 38 kilogram is meer dan je kwijt raakt door zelfs de grootste boodschap te doen in het kleine kamertje. Bovendien zorgt het voor een lager zwaartepunt. Misschien nog belangrijker is dat door het gebruik van de lichtere draagarmen het onafgeveerde gewicht is verlaagd. Dat is het gewicht in een auto dat niet direct wordt gedempt door de vering.

Nu we dat allemaal hebben vastgesteld, is er maar één vraag die we graag beantwoord willen hebben:

Hoe rijdt de Toyota Supra GT4 Tribute?

Zodra je instapt, voelt het serieus. De koolstofvezel middentunnel valt als eerste op, waarna je blik direct op het plakkaat in het dashboard valt. Er staat: “Toyota GR Supra GT4 100th Edition Tribute 1/100.” Al snel besef je dat je in een bijzonder apparaat zit. Je trapt de stevige koppeling in en drukt op start. Met een schok komt de motor tot leven. Op dat moment wil je zo graag rijden dat je de kleine pook naar de eerste versnelling schuift. Als je je ooit op een schietbaan met een groot geweer hebt bevonden, komt dit gevoel je bekend voor. De schakelpook is direct, de feedback ongekend, het gewicht en het metaalachtige gevoel maken de schakelervaring helemaal af. Je neemt het kleine, maar fijn gevormde stuur vast en begint aan je rit.

Onze contactpersoon van Toyota zei het al: “Het is net een auto.” Die quote klopt, maar alleen als je normaal rijdt. Op de snelweg met netjes 100 km/u is de Supra stil en bedaard. De fijne muziekinstallatie speelt moeiteloos je favoriete Sam Cooke- of ABBA-nummer af. De bekerhouders zijn diep en groot genoeg voor een fles van een halve liter. Met 290 liter bagageruimte is er veel meer ruimte dan je zou denken—meer dan genoeg voor vier weekendtassen, en dan heb je nog ruimte over. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat het een normale auto is. Tot iemand zijn hoofd uit een zijruitje steekt om de auto te bekijken of een foto te maken.

Wil je meer dan “net een auto”? Dat hadden wij ook. Vrij snel reden we van de snelweg af, op zoek naar leuke wegen. Wat we vonden, was de uitmuntende chassisbalans; het gemak waarmee de auto te plaatsen is, kan je bijna eng noemen. De stabiliteit van het onderstel is geweldig. Met een druk op de grote “Sport”-knop op het middenconsole verscherp je de gasrespons en wordt het sturen wat zwaarder, maar veel meer gevoel krijg je er niet door. Meer een kwestie van persoonlijke voorkeur dus.

Het meest bijzondere knopje in het interieur is de Safety-knop. Houd die drie seconden ingedrukt en je vangnet valt weg. De auto grijpt niet meer in en je bent alleen. Als dat angstaanjagend klinkt, is dat onterecht. De auto is juist heel toegankelijk. Zelfs rijden op een enthousiaste manier is bijna makkelijk te noemen, hoewel een echte coureur natuurlijk het meeste uit de auto kan halen. Dat is precies het mooie van de Supra GT4: het is makkelijk om in te stappen en weg te rijden, maar moeilijk om te beheersen. Dat is bedoeld als een compliment.

De motor is goed, heel erg goed. Het moet gezegd worden dat de 3.0-liter zes-in-lijn motor niet is aangepast. De focus tijdens de ontwikkeling lag puur op de overbrenging van het vermogen. Dat betekent dat het bekende BMW-blok nog altijd goed is voor 335 pk en 500 Nm koppel levert. Een theoretische 0-100 km/u-tijd van 4,3 seconden, als je snel genoeg kunt schakelen.

Aan de banden zal het niet liggen. De 255 mm brede voorbanden en 275 mm brede achterbanden van Michelin zijn enorm progressief en zelfs als er gripverlies optreedt, wat al flink wat moeite kost, heb je alles zo weer onder controle. Als het toch ineens te snel gaat, zijn de 380 mm grote voorremmen met zes zuigers krachtig genoeg om alles in toom te houden. Op de achteras zijn 355 mm schijven gemonteerd waarvan de remklauwen vier zuigers hebben. De feedback van het rempedaal is direct, alsof je met je eigen voeten op de remschijven trapt.

Velg ontwerp exclusief voor de GT4.

Sterke punten

Om de auto zo analoog als een klassieker te noemen, is enigszins overdreven. Maar veel scheelt het echt niet. De fijne hulpsystemen zijn op de achtergrond aanwezig, maar grijpen niet al te snel in. Dan moet je het echt bont maken. Het verschil tussen een klassieke auto en de moderne Toyota Supra GT4 Tribute is eenvoudig samen te vatten: de moderne auto rijdt zoals je van de klassieker wenst, of hoopt. Sportieve klassiekers vallen vaak tegen, logisch natuurlijk, want alle onderdelen zijn oud en versleten. Beetje als een reumapatiënt; het doet allemaal erg zijn best, maar het lukt niet altijd even goed. De Supra daarentegen is direct, scherp en bovenal voelt hij heel analoog om te rijden.

Een vooroordeel dat de meeste mensen hebben bij een sportauto, is dat het allemaal erg fragiel is. Een cliché gebaseerd op feiten. De Supra GT4 Tribute Edition is bovenal een Toyota. Dat wil zeggen dat alles ontzettend stevig, robuust en goed in elkaar zit. Dat merk je tijdens het rijden, maar ook als de auto stilstaat. De verstelbare achterspoiler geeft geen kick als je eraan zit, en de middenconsole beweegt niet. Als je rijdt, hoor je natuurlijk de motor, wat windgeruis, maar dat is het. Geen rare bijgeluiden, geen gerammel, niets. Nu mag je dat natuurlijk verwachten van een moderne auto, maar je zou verbaasd zijn hoe vaak zoiets ogenschijnlijk simpels misgaat.

Nog iets wat je niet direct zou linken aan een sportauto, is ergonomie. Toch zou ik beargumenteren dat van alle klasse auto’s, het de sportauto is die het meeste profijt heeft van goede ergonomie. Alles wat je nodig hebt, is altijd binnen handbereik en makkelijk te vinden. Het infotainmentsysteem is ontzettend makkelijk te bedienen dankzij de iDrive-knop. De knoppen op het stuur en voor de climate control zijn duidelijk en overzichtelijk. Zoals altijd zit de duivel in de details. Een voorbeeld van hoe goed de ergonomie in de Supra is: ongeacht hoe je je kuipstoel ook hebt ingesteld, het vinden van de gordelbevestiging is altijd blindelings te doen. Iets wat je pas waardeert zodra je in een andere auto stapt en loopt te rotzooien omdat het niet even handig gaat.

Zwakke punten

Laten we het even hebben over de olifant in de kamer: het internet. Of vooral de toetsenbordkrijgers die erop zitten. Zoek je online iets op over de nieuwste, vijfde generatie Toyota Supra, dan kun je erop rekenen dat je dingen gaat zien zoals “BMW Supra” of “Toyota Z4”. Beiden zijn onzin. Mensen die graag een coupé willen, zullen niet snel uitwijken naar een cabrio, en andersom natuurlijk ook niet. Het klopt dat de twee hun platform delen, maar in een moderne tijd van bezuinigingen, kleiner wordende motoren en elektrificatie, zijn beide een lust voor het oog en oor.

Hoewel het infotainmentsysteem enorm makkelijk te bedienen is, geldt dat niet voor de navigatie. De spraakbesturing, die normaal goed werkt, lijkt even zijn doel kwijt te zijn tijdens het inspreken van een navigatiebestemming. Gebruik je de iDrive-knop om letters in te voeren, dan vindt die soms niet de juiste straat. Of je bent zo lang bezig dat het niet meer veilig is, en je moet stoppen om de navigatie in te stellen. Als die eenmaal aan de praat is, valt het op dat bepaalde plekken, zeker bij werkzaamheden, niet worden herkend. Dan wil de navigatiedame je een straat in sturen die zelfs met de beste Land Rover Defender lastig te nemen is. Gelukkig is er toegang tot draadloos Apple CarPlay of Android Auto via een kabel, wat dat probleem wegneemt.

Momenteel is de Toyota Supra GT4 100th Edition Tribute de meest extreme versie van de Supra die te koop is. De Supra der Supra’s, zeg maar. Wat dan opvalt, is dat alle ventilatieopeningen op de auto (en dat zijn er een hoop) nep zijn. Stuk voor stuk zijn het plastic onderdelen zonder enig ander doel dan er indrukwekkend uit te zien. Dit roept de vraag op: is dit echt de meest extreme versie van de Supra? Wanneer je erin rijdt, ben je geneigd dat te geloven. Wellicht dat we ooit een variant krijgen met de atmosferische V8 van Lexus. Kleine kans, maar hopen kan geen kwaad. Even de vingers kruisen allemaal.

Uitrusting

Zoals je hoopt van een topmodel is de Supra GT4 Tribute standaard al zeer rijk uitgerust. Natuurlijk zijn er een aantal opties beschikbaar, zoals de achterspoiler die op onze testauto zat. Ben je in de markt voor een Supra? Dan is die spoiler een hele toffe optie; telkens als je rijdt en je kijkt achteruit, zie je de spoiler, wat net dat beetje extra sportiviteit geeft.

Met een vanaf prijs van €104.595,- is deze Supra een duur beestje, meer bedoeld als auto voor erbij. Bedoeld voor de rijke liefhebber die houdt van een circuit speeltje. Een ontsnapping uit de dagelijkse sleur.

Conclusie

Als je van autorijden houdt, dan is het recept van de “normale” Supra al uitstekend. Grote motor voorin, vermogen naar achteren en een blije bestuurder in het midden. De Toyota Supra GT4 100th Edition Tribute draait alles naar standje elf, tot groot genoegen van de bestuurder. Het is niet goedkoop, dat gaan we zeker niet beweren. Vergelijk je hem echter met een andere gelimiteerde sportauto met een handbak en raceafgeleide techniek, zoals de Porsche 911 S/T, dan is de Japanner ruim twee ton goedkoper. Het ineens een hele goede deal.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *