De Toyota Yaris: stiekem altijd een auto die bij de wat oudere bevolking erg in trek is. Dit is zeer logisch. Het is een kleine stadsauto die ook nog eens een hybride is met een automaat (CVT). Gemak alom dus. Hij is ook nog eens heel erg zuinig, nog een pluspunt. Helaas zijn er zijn niet super veel jongeren die blij worden van deze eigenschappen. Maar nu hebben we de Toyota Yaris GR Sport en die combineert al het goede van de Yaris met een spectaculair sportonderstel en nog meer sportieve snufjes. Wij zijn om, iedereen moet aan de Yaris GR Sport.
Sterktes | Zwaktes |
+ Sport! | – Ruimte |
+ Looks | – B-stand niet voor snelweg |
+ Verbruik | – Armsteunen in deur |
Wat is de Toyota Yaris
De Toyota Yaris is een klein stadsautootje van Toyota. Hij zit een maatje boven de Aygo en we gokken dat hij ongeveer dezelfde dimensies heeft als de Aygo X. Om even de altijd-duidelijke meeteenheid genaamd ‘Volkswagen’ te gebruiken: hij is ongeveer formaat Polo. De Yaris is een auto voor iedereen.
Eindelijk! De Toyota Yaris is af van zijn saaie looks! Alle generaties hiervoor zijn er nooit echt uitgesprongen als sportief of stoer. Maar deze nieuwe look zorgt dat hij helemaal de blits maakt. De agressieve voorkant en de brede heupen doen de Toyota Yaris echt een sportief autootje lijken, in welke uitvoering je dan ook kiest. De velgen en de two-tone lak maken het geheel af.
De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Toyota Yaris GR-Sport. Dit betekent dat je standaard de grotere 1.5 Hybride motor krijgt met een totaalvermogen van 92pk. Dat is niet spetterend veel, maar voor de Yaris is het meer dan genoeg. 0-100 gaat in bijna 10 seconden en het gemiddelde verbruik bij sportief rijgedrag kregen we maar niet onder de 1 op 20.
Hoe rijdt hij
Allereerst willen we benoemen dat de basis natuurlijk gewoon de enorm praktische Toyota Yaris is. Maar, de sportiviteit merk je onmiddelijk. Bij het instappen wordt je heerlijk geknuffeld door de sportstoelen. Het interieur is ook erg fraai vormgegeven. Druk de startknop in, houdt het fijne sportstuur vast en zet hem in z’n D.
De auto stuurt door zijn geringe formaat en het sportieve stuurhuis erg kwiek en strak. Als een muis door een huis schiet je zo de woonwijk door. Bochtje hier, rotondetje daar. Jou pakken ze niet. De 1500cc driepot ratelt lekker luidruchtig mee op de achtergrond, maar dat vinden we wel schattig. Bij normaal rijgedrag is de motor veel stiller, daarnaast rijd je ook vaak elektrisch. De CVT werkt goed, al is het soms gek dat hij maar niet schakelt. Maar ach, details.
De auto is niet snel, maar zo voelt het wel. Hij is ook nog eens erg licht en zuinig. Het zicht rondom is prima en de camera’s zijn fijn en goed. Ook de remmen geven ons vertrouwen, we hebben ons nooit niet in controle gevoeld in de Toyota Yaris GR-Sport. Bij sportief rijgedrag breekt zelfs het kontje los, spannend!
Sterke punten
Bij de Toyota Yaris GR Sport krijg je allemaal fantastische dingen die beginnen met het woord sport. Zoals een sportonderstel, sportvering, sportstoelen, sportstuur en een sportstuurhuis. Dit betekent dat hij erg goed op de weg ligt en jij erg goed in de auto zit. Al deze sport-items brengen echt veel pluspunten mee. De auto rijdt, stuurt en zit geweldig en is altijd perfect te controleren. Dit is de perfecte Yaris. Is er ook een GR-Sport pakket te bestellen voor een Fiat Punto uit 1995?
We benoemde het net al, maar het uiterlijk van de Toyota Yaris GR Sport is echt heel gaaf. Niet alleen is de basis van de huidige Yaris gewoon erg goed, de details bij de GR-Sport zijn een geweldige toevoeging. De optie voor een tweekleurige lak is tof, de velgen zijn nog eens veel toffer. Misschien zijn dit wel onze nieuwe lievelingsvelgen, zo simpel maar toch zo goed. Daarnaast is het sportieve bumpertje achterop ook gezellig. Niet alleen vanbuiten is de Yaris mooi, ook de binnenkant is erg geslaagd. De retro-digitale tellers zijn erg cool en het stuur en de stoelen ook.
Met al deze sportiviteit komt meestal een trekhaak en een trailer met daarin extra benzine. Maar daar moet Toyota niks van hebben. Sportief hoeft niet duur te zijn! Aldus Toyota (denken we). De Toyota Yaris GR Sport rijdt met gemak 1 op 20, zonder enkele moeite. Wij hebben vrij… extravagant gereden en we krijgen maar niet meer uit de tank. Wij hebben er een hele week mee gereden, inclusief vier maal op en neer naar werk a 40 km per dag. Hoeveel liter hebben we getankt? 23. Meer niet.
Zwakke punten
Logischerwijs willen we het even kort hebben over de ruimte in de Yaris. Natuurlijk koop je een Yaris niet om met je hele volwassen gezin op vakantie te gaan naar Zuid-Italië. Dat begrijpen wij ook. Wel is het belangrijk om te benoemen dat ik als man van 1.90m lang makkelijk voorin kan zitten. Maar, dan kan er niemand meer achterin. Wij hebben er eventjes in gereden met vier personen, toen zat ik als een soort spin om het stuur heen gevouwen. Niet ideaal. De kofferruimte is trouwens prima voor deze klasse.
Dan even over de B-stand. Dat is de stand die extra recuperatief remt waardoor je meer elektrische kilometers kan maken. Op de Toyota Yaris GR Sport werkt deze erg goed. Binnendoor dan. Op de snelweg blijft de CVT continu ongeveer 4000 toeren per minuut maken. Dit komt niet ten goede van het verbruik. Zet je hem in D, zakt hij meteen af naar rond de 2000. Dat vinden wij jammer. Wij willen ook de B op de snelweg.
Het volgende zwakke punt is klein maar belangrijk. Met mijn 1.90 mannenarm kon ik niet normaal gebruik maken van de armsteun op de deur. Er is een soort kom-constructie die overal dicht is waardoor je onderarm net de lang is voor de deur. Er is als het ware geen ruimte voor je hand om ergens doorheen te gaan. Dat merk je één keer en daarna gaat het nooit meer uit je hoofd.
Uitrusting
Standaard komt de Toyota Yaris GR Sport met een digitaal dashboard welke de naam binocular draagt. Ook zit er een draadloos oplaadpunt voor je telefoon bij en natuurlijk de sportstoelen, stuur en de rest. Privacy glas achterin, contactloos instappen en starten en parkeersensoren voor zijn ook standaard.
Als opties hebben wij op onze auto de lakkleur Dynamic Grey Metallic met zwart dak. Dat kost 1095 euro. Ook zijn wij verblijd met het Premium Pack. Hierin vinden wij een verwarmd stuurwiel, een head-up display, JBL audio met acht speakers en een werkelijk waar gigantisch panoramadak met handmatig bedienbare zonwering.
Conclusie rijtest Toyota Yaris GR Sport
De Toyota Yaris GR Sport is een sportieve stadsauto met een erg solide basis en een spectaculaire saus er overheen. Alles wat is toegevoegd met het woord ‘sport’ ervoor is fantastisch. De auto rijdt strak, sportief en bijzonder zuinig. Daarnaast ziet hij er vanbinnen en vanbuiten erg cool uit. Het is geen ruimtewonder en je kan je armen niet echt kwijt op de deur. Dat is jammer, maar over beide dingen kunnen wij ons heen zetten. Wat wel jammer is, is dat de B-stand eigenlijk alleen geschikt is voor buiten de snelwegen om. Al met al willen wij iedereen aanraden om een Toyota Yaris GR Sport te kopen. Heb je een te groot gezin? Koop er dan twee! Of drie!
De Toyota Yaris is verkrijgbaar vanaf 21.695,- euro. De Toyota Yaris GR Sport begint bij 33.295,- euro. Ons model kost met de hierboven genoemde opties 35.993,- euro.