Van Volvo mag ik niet zeggen dat de C40 een 4-deurs coupé is, maar een crossover op basis van de XC40. Je zou zeggen dat een rijtest daarmee snel geschreven is omdat het enkel een andere carrosserievariant betreft van de XC40 die we eerder getest hebben. Maar het zal je misschien verbazen dat er meer zaken afwijken ten opzichte van de XC40 dan van te voren gedacht.
Sterktes | Zwaktes |
+ uiterlijk | – zicht door de achterruit + gemist wisser |
+ goede elektrische eigenschappen, intelligent navigatiesysteem | – EV functies niet gegroepeerd in infotainment |
+ bagageruimte + afsluitbare frunk | – ADAS had een verdiepingsslag mogen hebben |
Wat is de Volvo C40?
De strategie van eerst het duurste model, met de meeste marge, te verkopen en later de goedkopere versies, werd eerst toegepast op de Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric en lijkt nu ook van toepassing op de Volvo C40. De C40 heeft namelijk vanafprijs van bijna 58.000 euro, waarbij je wel 408 pk en twee elektromotoren (4WD) tot je beschikking krijgt. Net als veel luxe en veiligheidsvoorzieningen. Ook krijg je een aerodynamischere auto met een paar kilometer grotere actieradius, minder hoofdruimte op de achterbank en slechter zicht naar achteren er voor terug. Je grotere actieradius is slechts een paar kilometer, maar toch. Het benadrukt het nut van aerodynamica bij een elektrische auto.
Hoe rijdt de C40?
408 pk uit twee elektromotoren en leeggewicht van 2.100 kg resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in 4,7 seconden. Dat is snel, maar voelt ook vreemd omdat je op pad bent met een SUV met de aerodynamica van een bushokje. Deze Volvo is niet geschikt voor snelle rondetijden, de acceleratie helpt je wel bij inhaalacties en snelwegopritten.
Goed regenereren doet de C40 enkel als je de one pedal drive functie in het 12,3 inch grote scherm selecteert. Hiervoor dien je wel eerst twee handelingen te verrichten op het touchscreen voordat je bij de gewenste functie komt. Hetzelfde geldt ook voor andere EV-functies in de C40. Preconditioneren kan niet via het one pedal drive scherm, daarvoor dien naar je naar het airconditioningscherm te navigeren. Alle typische EV-functies samenvoegen zou wenselijk zijn. Wel gemakkelijk gaat het wegrijden, geen startknop, maar rempedaal indrukken en automaatpook in D of R zetten. De C40 in combinatie met one pedal drive functie is wel erg prettig bij stilstand, hij ‘kruipt’ niet naar voren.
Hoe laadt deze Volvo?
De C40 heeft een stabiele basis, thuis en openbaar AC opladen gaat met 3-fasen 11 kW. Snelladen gaat met maximaal 150 kW, maar deze DC laadsnelheid is alleen tot 20% accucapaciteit te gebruiken. Dit zien we bij veel EV’s. Sommige EV’s doen het beter, maar er zijn er genoeg die het slechter doen.
De actieradius van de C40 zie je niet in het instrumentarium, maar net als op je mobiele telefoon zie je alleen het accupercentage. Het liefst zien wij de actieradius en het accupercentage in één opslag. De maximale actieradius is 420 kilometer. In de praktijk is dit een kleine 400 in de zomer en een kleine 300 in de winter. Uitzonderingen naar boven en beneden daargelaten.
Sterke punten
Dit is een easy-to-use elektrische auto, instappen, pook in D zetten en rijden maar. En als je navigatiebestemming verder ligt dan je actieradius, dan word je keurig langs snelladers genavigeerd.
Het navigatiesysteem is gebaseerd op Google Maps, wat inhoudt dat je geen exacte adressen hoeft in te voeren, maar simpelweg een restaurantnaam opnoemen is al voldoende.
De bagageruimte achterin is 419 liter groot, waarbij je voorin ook nog eens 31 liter afsluitbare frunkruimte onder de motorkap hebt. Dat is het voordeel van een grote SUV waarbij je voorin én een elektromotor én een frunk hebt. Mocht deze ruimte nog steeds niet groot genoeg zijn, dan kun je een aanhanger van maximaal 1.800 kg trekken.
Zijn aflopende daklijn maakt de XC40 gelijk oubollig. De trend van SUV’s met aflopende daklijn kan mij wel bekoren. Het staat de C40 ook goed, al snap ik ook dat je hem er wat gek uit vindt zien. Aan bagageruimte en beenruimte heeft de C40 niet ingeboet, maar uiteraard wel iets aan hoofdruimte.
Zwakke punten
Degelijkheid en veiligheid zijn op elke Volvo te vinden. De safety-afdeling heeft altijd het laatste woord bij de ontwikkeling van elke Volvo. Alleen hebben ze een oogje dicht geknepen bij het zicht naar achteren via de binnenspiegel. Je kunt niet ver naar achteren kijken door die brievenbus van een achterruit. Je kunt hem ook niet schoonmaken met een achterruitenwisser, omdat hij deze ontbeert.
De functionaliteiten die een EV van een ICE onderscheiden zijn niet in het infotainmentsysteem gegroepeerd, denk aan preconditioneren, one pedal drive en het verbruik. Gelukkig zou dit softwarematig gemakkelijk met een OTA (Over The Air) update opgelost kunnen worden.
De veiligheidssystemen (ADAS) werken goed, maar van Volvo had ik wel een verdiepingsslag verwacht. Bijvoorbeeld dat je cruise control snelheid mindert op snelwegafritten. Nu pakt de C40 met de ingestelde 100 km/u de afrit.
Conclusie rijtest Volvo C40
De C40 is een lifestyle XC40. Hij is mooier dan zijn meer vierkante broer, maar ook minder praktisch. Dan heb ik het niet over de bagageruimte/frunk, elektrische eigenschappen of bestuurder/passagiersplek, deze zijn meer dan prima in orde! Als je erg gehecht bent aan het zicht door de achterruit, dan moet je de C40 echt links laten liggen. Dat is namelijk de opoffering van zijn aansprekende uiterlijk. Qua elektrische eigenschappen is het een aan te raden EV. Een goede actieradius, prima oplaadsnelheden en een intelligent navigatiesysteem helpen je veel veilige elektrische kilometers te maken. Wees wel voorbereid op omhooggestoken duimen vanwege je autokeuze.
Fotografie: Daniël Kalksma