De Nissan Juke is sinds 2019 op de markt en geldt qua uiterlijk nog steeds als een van de meer uitgesproken compacte B-segmenters. Toen de eerste generatie Juke op de markt kwam in 2010 was het even schrikken voor de meeste mensen. You loved it or hated it. Het was tegelijkertijd een van de eerste compacte crossovers en de Juke werd een succesnummer. We reden al tweemaal met de Juke en waren voornamelijk positief over het kekke SUV’tje. Nu komt Nissan met een vernieuwde versie die het nog moet volhouden tot 2028. Vanaf dan verwachten we een geheel elektrische Juke.
Sterktes | Zwaktes |
+ Prima stuurgedrag | – Geluidsniveau interieur |
+ Prestaties | – Kofferruimte hybride |
+ Infotainment | – Windgeruis |
Wat is de Nissan Juke?
Volgens Nissan is het eerste aankoopargument van huidige Juke-rijders het design. De auto oogt in het echt nog wat beter dan op de foto’s. De wielen met 19 inch zwart gespoten lichtmetaal staan op de uiterste hoeken van de carrosserie. De two-tone lak maakt het geheel een gedrongen, bijna sportieve verschijning. We moeten wel twee keer kijken om de vernieuwingen te zien. Er zijn nieuwe wieldesigns beschikbaar en de kleur geel is terug van weggeweest. De eerste generatie Juke was in kanariegeel te krijgen en dat werd voor fans en kopers de enige juiste kleur voor een Juke. Meer vernieuwingen vinden we in het interieur. Daar bevindt zich nu, naar de bestuurder toegedraaid een 12,3 inch infotainmentscherm. Het komt overeen met het scherm dat we ook kennen uit de duurdere Quashquai en X-trail. Verder is een nieuwe behuizing rondom de cockpit van gezellig geel alcantara.
Hoe rijdt het?
De Juke stuurt verrassend dynamisch. Al is het in eerste in plaats een comfortabele auto, ondanks de 19 inch velgen onder onze testauto. We rijden op de bergwegen boven Barcelona en daar is de Japanner best op zijn plek. Sturen gaat direct en met redelijk wat gevoel. De 1400 kilo wegende SUV laat zich met een gecombineerd vermogen van 143 pk prima de bochten door jagen. In de verschillende rijstanden (eco, normal, sport) haalt de Sportstand in de bergwegen het beste in de Juke naar boven. In de Normal stand duurt het even voordat de fut er in komt, bij de Eco stand is de respons nog minder. De automaat reageert over het algemeen snel genoeg, al is hij op hellingen soms aan het zoeken en produceert dan vrij veel geluid. De geluidsisolatie was al iets wat bij het pre-facelift model werd aangestipt, jammer dat dat niet is aangepakt bij deze facelift. Het samenspel tussen brandstofmotor en elektromotor gaat soepel. Op de snelweg vanaf 100 km/u komt er toch nog wat windgeruis langs de spiegels, wat een beetje afdoet aan het verder goede rijeigenschappen van de kanariegele allemansvriend.
Sterke punten
De Juke combineert comfort, een sympathieke uitstraling met best fijne rijeigenschappen. De ruimte voorin is voldoende en achterin kun je als volwassene prima een tijdje doorbrengen. Het grote infotainmentscherm is een flinke verbetering, de graphics zijn prima in orde, de menustructuren zijn redelijk helder. Verder zijn er zijn nieuwe fysieke knoppen aanwezig die het makkelijker maken snel te navigeren, bijvoorbeeld naar je de camera’s rondom de auto. Die camera’s zijn met deze facelift ook grafisch ge-upgraded. Nissan heeft verder de spraakbediening verder verbeterd, en er is een nieuwe draadloze telefoonoplader aanwezig.
Zwakke punten
De ruimte in de kofferbak is beperkt, tot zo’n 354 liter, onder andere door het accupakket in de bodem. Dat hebben minder excentriek gestileerde concurrenten beter voor elkaar. Verder hadden we wat last van het windgeruis op hogere snelheden en produceert de 1.6 liter hybride bij hogere toeren flink wat geluid. Ook Nissan moet aan de verplichte waarschuwingssignalen bij het overschrijden van de maximumsnelheid. Mocht je ze uit willen zetten moet je diep de menu’s door scrollen, en dat bij elke rit.
Uitrusting
De instap in de Juke lukt prima, al kunnen we bij lange personen voorstellen dat het wat krap aandoet. Maar dit is een compacte SUV en in dit segment hoef je geen ruimtewonderen te verwachten. Het dashboard is licht naar de bestuurder gericht, de (optionele) sportstoelen bieden uitzonderlijk veel steun, ook zijwaarts. De nieuwe materialen die gebruikt zijn voelen kwalitatief hoogwaardig aan. De optionele luidsprekers in de stoelen zijn een leuke gadget en de gele stiksels in de bekleding maken het geheel mooi af.
Conclusie
De Nissan Juke zier na vijf jaar nog kek uit, is een allemansvriend en mocht je hem op een bergweg de sporen geven dan kun je er nog plezier mee beleven ook. Het nieuwe, grote scherm maakt hem up to date. Toch zijn er wat kleine irritatiepunten die zijn blijven liggen bij deze facelift. We begrijpen wel waarom Nissan niet veel veranderd heeft aan de Juke, het is immers nog steeds een prima alternatief in een drukbevolkt segment. Een comfortabele allrounder in een kanariegele designjas.