SterktesZwaktes
– Strak interieur – Omslachtige bediening basale functies
– Uitstekende stoelen – Kan niet volledig elektrisch rijden
– Volledige uitrusting– Motor schiet ‘onderin’ soms tekort

Introductie en specificaties

Al sinds ik achterin de blauwe Golf II Manhattan van mijn moeder zat, heb ik een grote liefde ontwikkeld voor deze peoples car uit Wolfsburg. En met mij ongetwijfeld veel van jullie. Inmiddels zijn we beland bij de 8e generatie van deze ongeëvenaard succesvolle hatchback. Dit keer in de eTSI Style uitvoering. Hier vast wat specificaties, voordat we wat meer de diepte in gaan.

Motor(en)1.5 4-cilinder benzine / elektromotor
Vermogen150 pk en 250 nm / 9 kW
TransmissieDSG automaat
0-100 km/u8,5 seconden
Topsnelheid224 km/u
Leeggewicht1.280 kg
Gemiddeld verbruik (NEDC)4,7 liter per 100 km
Vanafprijs€36.782
Prijs testauto€42.758

Wat is de Golf VIII eTSI?

De Golf VIII eTSI is een (niet plug-in) hybride uitvoering van de nieuwe Golf. Het exterieur van de Golf VIII lijkt behoorlijk veel op die van zijn voorganger. Hij staat op hetzelfde platform. Hij is iets lager, iets langer en iets strakker, maar daar is het qua exterieur wel mee gezegd. Niet dat dit iets slechts is. De Golf VIII ziet er gewoon hartstikke goed uit. Never change a winning team. En een winning team dat is het: Sinds de eerste Golf op 29 maart 1974 van de band rolde zijn er meer dan 35 miljoen (!) exemplaren verkocht. De Golf VIII zal ongetwijfeld ook een verkoopsucces worden. Het interieur is ten opzichte van de VII wel behoorlijk veranderd. Volkswagen heeft hiermee tot uitdrukking willen brengen dat ze met haar tijd mee gaat. Het zonnedak bedien je niet door een knop in te drukken, maar door een veeg over een paneel te geven. Hetzelfde geldt voor de volumebediening. En voor heel veel andere zaken. Vooruitgang, of toch niet?

Hoe rijdt het?

Hier kunnen we kort over zijn. Goed, strak en comfortabel. Geen verrassingen. De Golf VIII rijdt precies zoals je van hem verwacht. En dat is helemaal niet erg. Een Golf (VIII) koop je niet omdat het zo’n exotisch ding is. De hybride combinatie overtuigt overigens niet helemaal. Onderin komt hij soms iets tekort. Dat is normaal gesproken juist een probleem dat een elektrische hulpmotor oplost. Een kleine gemiste kans.

Sterke punten

Het interieur straalt een ongelooflijke rust uit. Omdat er bijna geen knoppen meer te vinden zijn, oogt het allemaal zeer strak. Het digitale dashboard is fraai. De stoelen zijn bovengemiddeld mooi bekleed, zitten zeer goed en zijn goed instelbaar. Bovendien valt op dat het binnenin allemaal behoorlijk ruim is. Een fijne plek om te zitten!

Zwakke punten

Het stuur heeft meer knoppen dan het volledige dashboard in totaal. Dat maakt de stuurbediening (onnodig) onoverzichtelijk en het dashboard een ware crime om te bedienen. Voor de bediening van de meest basale functies ben je aangewezen op allerhande menu’s, die niet per se intuïtief gekozen worden. Volkswagen lijkt hier wat doorgeslagen in een hang naar het digitale. Het aanzetten of instellen van de klimaatcontrole voor de passagiers op de achterbank? Waar je vroeger als (achterbank-)passagier de schuif naar blauw of rood verplaatste bij te warm of te koud, ben je nu aangewezen op de bestuurder of diens bijrijder. Die moet maar liefst vijf keer met zijn vinger naar het scherm bewegen (als hij al weet in welk menu hij moet zijn, anders wordt het meer) om de passagiers van frisse lucht te voorzien.

Maar ook het aanzetten van de ventilatie voor de bestuurder kostte 10 minuten om uit te vogelen. Misschien dat het op een gegeven moment went. Misschien wordt het menu van de Golf VIII met de tijd zelfs wel logisch. Maar in een week deed dat het in ieder geval niet. En dat zou het wel moeten doen.

De mild hybrid ondersteunt slechts, hij kan niet volledig elektrisch rijden. Ook niet op lage snelheid. Dat is geen niet per se een zwak punt, maar wel iets om rekening mee te houden als je in de markt bent voor een hybride auto.

Uitrusting

De testauto was behoorlijk goed aangekleed. Dat is deels inherent aan de eStyle uitvoering. Hij was onder andere voorzien van een fraai panoramadak, elektrische stoelen en flinke, mooie, lichtmetalen velgen.

Conclusie

Volkswagen heeft met de Golf VIII in veel opzichten een goede en logische stap gezet ten opzichte van de Golf VII. Hij is langer, lager en iets strakker en ziet er hartstikke goed uit. Hij rijdt goed, al komt de motor onderin iets tekort.

Het interieur is eveneens strak maar de bediening stelt teleur. Voor de meest basale functies, die je dagelijks gebruikt, ben je aangewezen op een digitaal menu. En dat menu is vaak behoorlijk frustrerend en onlogisch.

Maar: Niet alles is kommer en kwel bij de bediening van de Golf VIII. Voor het openen en sluiten van de ruiten is hij uitgerust met knoppen. Zachte tik is deels open, harde tik is helemaal open. Dicht hetzelfde. De schoonheid, de eenvoud. Ik krijg bijna tranen in mijn ogen van geluk…

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. G.C. Verheij schreef:

    Inderdaad, een heerlijke Golf om mee te rijden, als je geen airco-navigatie-audio-of iets anders in het “digitale-gedrocht” moet bedienen, want dat is een ramp en levensgevaarlijk omdat je ogen meer in de auto beig zijn dan met het verkeer.
    Over het “digitale” stuk dus erg kort: gewoon waardeloos!!
    Ik rijd nu 3-maanden in mijn nieuwe 4e Golf (eGolf 1.5TSI), en het zal gelijk mijn laatste zijn.
    Meer dan 400 pagina’s uit je hoofd leren om met dit ding te rijden is absurd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *