Als er één merk is dat de afgelopen 15 jaar het straatbeeld heeft veranderd, dan is het Tesla. Met de Model S was Tesla al vroeg een voorloper op het gebied van elektrisch rijden. Tegenwoordig zijn ze dat nog steeds met de kleinere Tesla Model 3. De best verkochte auto van 2019 heeft onlangs een update gekregen. Een nieuw interieur en een nieuwe achterklep. Maar er zijn ook nieuwe concurrenten aan de horizon te zien.
Sterktes | Zwaktes |
+ Ergonomie | – Overzicht snelheid |
+ Aandrijving | – Beenruimte achterin |
+ Prijs/bereik verhouding | – Bordenherkenning |
Wat is de Tesla Model 3?
Met veel bombarie kondigde Elon Musk de baby-Tesla aan in 2016. Een elektrische auto voor de massa, met een vanafprijs onder de 50.000 euro. Het 2021 model heeft diverse updates gekregen, waarmee het zich distantieert van zijn voorgangers. Zo is er een elektrische achterklep bij gekomen, die zoals de rest van de auto bediend kan worden via je telefoon. Tesla levert de Model 3 met een keycard, maar je zal de telefoon gebruiken als echte sleutel. Wij testen de Tesla Model 3 Standard Range Plus, die in deze uitvoering uitkomt op een prijs van 54.180 euro.
De opvallende verschijning van ons testmodel is de oorzaak dat de Tesla Model 3 Standard Range Plus boven de 50.000 euro komt. Het zeer witte interieur wordt gecomplimenteerd door een felrode kleur en 19 inch sportvelgen. Op zichzelf al bijzonder gedurfde configuraties, maar de Model 3 weet ze uitstekend met elkaar te combineren.
Hoe rijdt het?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de Model 3 zet rijden in Easy modus. De elektrische aandrijving is krachtig en geruisloos, waardoor er kalmte ontstaat in de cockpit. Tesla heeft deze stilte versterkt door dubbele beglazing te gebruiken. Ook in het interieur is het ontwerp één geheel, zonder al te veel frivoliteit of gimmicks, naast het gigantische multimediascherm uiteraard. De simpliciteit en de nieuwe manier van denken heeft een ruimte gecreëerd die vol zit met oplossingen die eigenlijk heel logisch zijn, maar tegelijk bijna nooit gebruikt worden in een andere auto. Het lijkt bijna alsof Tesla een grote groep pubers heeft losgelaten op het interieur, met de vraag: hoe zou jij dit bedienen?
Het rijgedrag is daardoor bijna secundair, maar evengoed niet vergeten. De 0 naar 100 tijd van 5,6 seconden is indrukwekkend, zeker voor een sub 50.000 euro auto. De auto voelt iets aan de zware kant, maar weet toch het vlottere stuurwerk op een dijkweg te belonen met veel grip en zekerheid. Het gevoel van snelheid is daardoor wel compleet verdwenen als er geen andere automobilisten zijn.
Sterke punten
Het hoofdonderwerp van de Model 3 lijkt vooral simpliciteit te zijn. Wil je de navigatie instellen? Wij geven je een groot scherm dat net zo werkt als een iPad. Is je telefoon leeg? Leg hem dan maar onder het beeldscherm. Daar is genoeg plek voor twee van de grootste iPhones die op dit moment verkrijgbaar zijn, deze kunnen gelijk worden opgeladen. Zowel het rijden als het bedienen is vooral heel gemakkelijk.
Ook bij het opladen van de auto is gemak een hoofdprioriteit. Tesla heeft op het moment van schrijven 36 Supercharger punten in Nederland. Deze kunnen alleen door Tesla’s gebruikt worden en daarom is de bediening ook extra gemakkelijk. Letterlijk Plug & play, want tijdens het laden zijn er genoeg spelletjes om te spelen op het beeldscherm. De Toybox app geeft je namelijk de mogelijkheid om zelfs een kartracespel te spelen met het stuur en de pedalen van de Tesla.
Het vermogen bij deze supercharger stations is ook nog eens behoorlijk hoog. De Model 3 Standard Range Plus kan tot max 175 kW laden, maar er zijn al sommige plekken waar het vermogen op 250 kW zit. Dit zorgt ervoor dat van 10 tot 80% opladen ongeveer 21 minuten in beslag neemt. Met een WLTP bereik van 448 km betekent het dat er per minuut ongeveer 11 km aan bereik bij komt.
Zwakke punten
Door gebruik te maken van slechts één centraal multimediadisplay, probeert Tesla de bediening zo simpel mogelijk te houden. Echter zorgt dit er ook voor dat de “tellers” niet centraal voor je geplaatst zijn. In combinatie met de hevige maar toch geruisloze acceleratie, is het besef van snelheid dus al niet te sterk. Een head-up display zou hiervoor een perfecte oplossing zijn, maar deze is niet aanwezig op ons testmodel. Ook wil de autopilot soms abrupt besluiten dat de maximum snelheid is veranderd. Met als resultaat geïrriteerde medeweggebruikers.
De ruimte achterin is ook niet direct riant te noemen. Er is hoofdruimte genoeg en het vele glas om je heen wekt het gevoel van een open ruimte, maar aan been- en vooral voetruimte is er wel een gebrek.
Uitrusting
De Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft van zichzelf vrij weinig fysieke uitrusting, er is zelfs geen hendel voor het dashboardkastje. Die zit namelijk allemaal in het 15 inch multimediascherm. En ja wij weten het, dat is inderdaad even groot als de velg van een nieuwe Fiat Panda. Van het afstellen van de stoel tot het rijden of stilstaan bij het loslaten van het rempedaal, alles is in te stellen op het multimediascherm. Het gebruik hiervan is intuïtief en het scherm reageert goed op iedere vingerbeweging.
Autopilot is wellicht het andere punt waar Tesla om bekend staat. Het gebruik hiervan gaat zowaar niet via het grote scherm, maar door de “schakelpook” achter het stuur. Tijdens het rijden kan de pook één keer naar beneden voor cruise control en twee keer voor Autopilot. De hoeveelheid Autopilot die je krijgt is echter softwarematig bepaald. Standaard registreert het systeem de bestuurders om je heen en hij laat deze ook zien op het scherm. Ook is de Lane assist uitstekend en de adaptive cruise control idem dito. Echter kan er bij het overmaken van 3800 euro opeens wat meer. De Enhanced Autopilot software is dan verkrijgbaar die o.a. automatische rijbaanwisseling en automatisch inparkeren kan uitvoeren.
Het gebruik van een smartphone is niet alleen om de auto te kunnen openen. In de Tesla-app valt ook de climate control te bedienen om te kunnen preconditioneren. Beide kofferbakken kunnen tevens bediend worden in de app. De voorste kofferbak kan alleen geopend worden, maar de achterste kofferbak is tegenwoordig volledig elektrisch bedienbaar. Wanneer de Model 3 aan het opladen is, laat de app zien hoe lang het nog duurt en wat het bereik momenteel is. Ben je klaar met laden? Klik dan op opladen stoppen. Willen je kinderen iets uit de auto halen en jij bent niet thuis? Ontgrendel de auto dan via de app, het is allemaal mogelijk.
Conclusie
In een wereld waarin ieder merk richting een volledig elektrisch assortiment gaat, bewijst Tesla nog steeds één van de koplopers te zijn. Het bedieningsgemak is dusdanig goed, dat het twijfels creëert waarom andere automerken hier niet op zijn gekomen. Dat een groot centraal scherm ook voor enkele problemen zorgt, wordt in dit geval teniet gedaan door de voordelen die eruit komen. Het WLTP bereik van 448 km is voor de prijs van 48.990 euro een zeer scherpe aanbieding. Het heeft ervoor gezorgd dat de Model 3 niet alleen een goede elektrische keuze is. Maar simpelweg een goede keuze voor de hoeveelheid auto die je krijgt voor de prijs.