Door de productieproblemen van de Model 3, wordt het verkoopsucces van de Tesla Model S een beetje in vergetelheid gebracht. Om dit te voorkomen, besteden wij één weekend aandacht aan de krachtige Model S 100D.
Wat vooraf ging
De Model S is de eerste Tesla, waarmee het Amerikaanse merk écht doorbrak. In zijn thuisland startte de verkoop in de zomer van 2012, terwijl Europa één jaar later volgde. Het succes werd mede bepaald door de aantrekkelijke bijtellingsregels van destijds, maar ook nu doet Tesla uitstekende zaken met de Model S.
Het leveringsprogramma is door de jaren heen geüpdatet, waarvan nu drie versies zijn overgebleven: de 75D, 100D en P100D. Eerstgenoemde is een aantrekkelijke instapper, maar wie een grotere actieradius wenst, kiest natuurlijk voor de 100D.
Exterieur
Door het succes van de Model S, is het design enigszins ‘normaal’ geworden in het Nederlandse straatbeeld. Echter verveelt het niet, en dankzij de recente facelift vertoont ‘ie overeenkomsten met de Model X.
De door ons gereden Model S 100D staat op gigantisch ogende 21 inch lichtmetalen velgen. Het zijn echte eyecatchers en ze sluiten perfect aan bij de kleur Multi-Coat Red. Hoewel het oog wellicht anders doet vermoeden, doen de grote wielen absoluut geen afbreuk aan het rijcomfort.
Interieur
Vanbinnen speelt zich in feite hetzelfde verhaal af, als in de onlangs geteste Model X. We ontdekken een ongewoon groot touchscreen in 17 inch-formaat. Je zou wellicht denken dat dit té groot is, maar bedenk erbij dat het aanraakscherm alle bedieningsknoppen vervangt. Om die plaats te bieden, is een touchscreen van dit formaat in de praktijk behoorlijk prettig. Desondanks bevinden zich enkele functies te dicht op elkaar. Iets grotere touchknoppen lijken ons hiervoor de oplossing.
In de Model S heb je al snel de beste zitpositie gevonden. De stoelen bieden perfecte ondersteuning, wat uitstekend aansluit op de fantastische wegligging van de auto.
Het rijden
Ondanks dat de auto van groot formaat is (4.979 mm in lengte), laat de Model S zich met gemak besturen. Door het vlotte stuurgedrag voelt hij lichtvoetig aan, maar ook dat is meer gevoelsmatig dan feitelijk (2.220 kg). Des te meer respecteren wij het verrichte werk van de Tesla-ingenieurs.
De Model S 100D is zowel sportief als comfortabel. Het is dan geen P100D Ludicrous-uitvoering, maar een acceleratie van 0-100 km/h in 4,3 sec. is nog altijd imposant. In ons testweekend maakte hij tevens een comfortabele indruk. Dankzij de adaptieve luchtvering zweeft de auto als het ware over verkeersdrempels, erg prettig.
Specificaties
Motor: Elektromotor (+400 pk / 660 Nm)
Versnellingsbak: Directe koppeling
0-100 km/h: 4,3 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Energieverbruik: 14,9 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.979 mm/1.964 mm/1.445 mm
Bagageruimte: 745 liter
Vanafprijs: € 113.950,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (getoond model): € 140.850,- (inclusief BTW en BPM)