Compleet onverwacht was daar ineens het bericht dat Tesla de eerste exemplaren van de Model Y aan klanten in de Verenigde Staten had geleverd.
(De Tesla-modellen zijn nu S3XY – ongetwijfeld een geintje van Elon Musk)
De Tesla Crossover
Van de Tesla Model Y wordt veel verwacht. Het is eigenlijk de hoge versie van de Model 3 en gezien de populariteit van crossovers en SUVs afgelopen jaren kan dit model een enorme hit worden. Tot nu toe hadden liefhebbers van hogere auto’s alleen de dure en grote Model X, die met de vleugeldeuren. Een crossover op basis van de Model 3 zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn.
Tesla meldde eerder dat de Model Y ongeveer 75% van de onderdelen deelt met de Model 3. Dit maakt het extra interessant om te kijken hoe verschillend de Model Y en de Model 3 zijn.
In Nederland wordt de Tesla Model Y in twee uitvoeringen geleverd: de Longe Range AWD en de Performance. Beide modellen worden op vier wielen aangedreven en ze hebben beide hetzelfde accupakket. De Longe Range AWD heeft 25 kilometer meer bereik dan de Performance (480 vs. 505km WLTP), maar zoals de naam doet vermoeden is de Performance sportiever: hij sprint 1,3 seconden sneller vanuit stilstand naar 100km/u (3,8 vs. 5,1 seconden) en hij heeft een hogere topsnelheid (241km/u vs. 217km/u).
Degenen die al in de Model Y hebben gereden, zijn positief. De acceleratie is natuurlijk nog steeds fenomenaal ten opzichte van een benzine- of dieselauto. Het rijgedrag is ook prima: de Model Y laat zich beter door de bocht sturen dan een Model X, maar minder goed dan een Model 3. Het rijgedrag van de Model Y is precies dat wat je verwacht: tussen dat van de Model 3 en de Model X in.
Hoger, breder, langer
De Tesla Model Y is een crossover, dus het zal geen verrassing zijn dat hij zo’n 18 centimeter hoger is dan de Model 3. Hij is tevens iets langer, wat met name ten goede komt aan de beenruimte achterin, en de auto is ook iets breder. De wielbasis is ongeveer gelijk, en de bodemvrijheid is slechts 1,3 centimeter hoger.
Hoe kan dat: de auto zoveel hoger en de bodemvrijheid vrijwel gelijk? Dat betekent dus dat het plafond dus een stuk hoger zit, maar met een hoger plafond heb je nog geen hoge zitpositie. Tesla heeft dit opgelost door de stoelen op stelten te zetten: door de stoelen op verhogers te plaatsen, krijg je automatisch die hogere zitpositie. Vreemd genoeg is er niks dat spullen tegenhoudt om onder de hoge stoelen te rollen.
In uiterlijk is de Model Y bijna gelijk aan de Model 3, behalve dan natuurlijk dat hij iets hoger is. Dit is niet gek gezien de hoeveelheid onderdelen die gelijk zijn: zo zijn de koplampen exact hetzelfde, net zoals de deurgrepen. Als je er eentje tegenkomt, zal het moeilijk zijn om te zien of het een Model 3 of een Model Y is, zoveel lijken de twee modellen op elkaar.
Meer interieurruimte
Het zal geen verrassing zijn dat het interieur van de Model Y meer ruimte biedt dan de Model 3. Iedereen in de auto heeft meer hoofdruimte en de passagiers achterin profiteren van meer beenruimte. Vreemd genoeg is de beenruimte voorin iets minder dan in de Model 3. Uiteraard heeft de Model Y ook meer ruimte voor bagage vergeleken met de Model 3. Hij is ook zwaarder.
Net zoals voor de buitenkant geldt dat het interieur van de Model Y bijna gelijk is aan dat van de Model 3. De deurpanelen, het dashboard, de knopjes en schakelaars: alles is exact gelijk. Ook het grote scherm in het midden van het dashboard is hetzelfde als in de Model 3. Wel nieuw is de hittepomp voor de verwarming: deze lijkt nieuw voor de Model Y, maar misschien komt deze ook naar de Model 3. Ook zijn de buitenspiegels van de Model Y iets groter dan die van de Model 3.
De Tesla Model Y heeft meer opbergruimte. De frunk, de opbergruimte voorin, is een stuk groter en ook de kofferbak is ruimer. Zeker met de achterbank plat gevouwen – dit kan straks in twee delen – ontstaat een enorme opbergruimte. Onder de vloer van de kofferbak is ook nog een aardige opbergruimte. Ook nieuw bij Tesla is dat de toegang tot de kofferbak wordt geboden door een automatische achterklep.
De Tesla Model Y krijgt ook een off-road assist mee: een modus die helpt om aandrijving tussen de voorwielen en achterwielen te verdelen, zodat de juiste wielen het meest worden aangedreven. Ook levert deze modus meer trekkracht op lage snelheden.
Conclusie
De Tesla Model Y is de langverwachte crossover van Tesla, en het is inderdaad een hoge versie van de Model 3. Het dak is hoger en de stoelen op verhogers bieden een hogere zitpositie, maar verder is het exact een Model 3. De passagiers achterin hebben iets meer beenruimte, maar degenen voorin juist iets minder, en de kofferbak is een stukje ruimer.
Verdere verschillen zijn er niet, op een paar extra oplaadpunten, een elektrische achterklep en een off-roadmodus na. De Model Y is gewoon een hoge Model 3. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn: de Model Y biedt veel meer ruimte dan de Model 3, en dat maakt hem een stuk praktischer. Gezien de huidige voorkeur van de gemiddelde autokoper zal de Tesla Model Y dan ook wel een succes worden.
Op de website van Tesla Nederland wordt nog geen datum genoemd dat de Model Y voor Nederlandse klanten beschikbaar is. Hij is al wel te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend.