Er zijn vorige maand, januari 2021, maar liefst 20% minder auto’s verkocht. Dat zeggen de statistieken ons. Enige nuance is echter wel van toepassing. De januari verkoopcijfers hebben we onderzocht. En dit is het verhaal achter de 35.193 (-20%) ‘verkopen’ van januari 2021.
Verschil verkopen en registraties
Ten eerste. Er zijn in januari niet 35.193 auto’s verkocht, maar geregistreerd. Oftewel, op kenteken gezet. Bij het kopen van een auto zet je je handtekening onder een verkoopcontract. Dat is de verkoop.
Ten tweede. Op het moment dat hij later afgeleverd wordt, telt hij als registratie. Dan geldt de datum dat het kenteken op iemands naam gezet wordt. In januari 2021 was dat 20% minder dan in januari 2020.
Oorzaakverkoopdip elektrische auto’s
20% minder registraties ten opzichte van januari een jaar eerder is een stuk minder. Het grootste verschil zit hem daarbij in de interesse voor elektrische auto’s. De wens om elektrisch te gaan rijden is vorig jaar al flink toegenomen, wat mede ook komt door het aanbod. Ben je in de markt voor een elektrische auto, dan valt er nu veel meer te kiezen. De bijtelling voor een elektrische auto was in 2020 8% en in 2021 is dat 12%. Veel mensen hebben in december 2020 nog hun slag geslagen en zijn een elektrische auto gaan rijden.
Naast de toegenomen interesse voor EV (Electric Vehicle) is er vanuit importeurs ook meer druk uitgevoerd op de verkoop van elektrische auto’s. Vanwege het Europese CAFE-model (Clean Air For Europe) moest de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten onder de 95 gram CO2 gemiddeld per verkochte auto liggen. Om deze 95 gramgrens te behalen kun je het beste veel elektrische auto’s verkopen. Die stoten namelijk 0 gram CO2 uit en drukken het gemiddelde flink.
Uiteindelijk bleek de vraag vanuit de Nederlandse markt kleiner dan het aanbod van alle autoimporteurs bij elkaar. Er zijn namelijk veel elektrische auto’s in december 2020 op kenteken gezet zonder dat iemand zijn handtekening op het verkoopcontract plaatste. Dat zijn onder andere diverse Hyundai KONA Electric’s én Volkswagens ID.3.
Pak nu nog je 2020 voordeel met een elektrische auto
Als zakelijke rijder kun je in 2021 nog profiteren van de lage bijtelling van 2020 en zo’n model met 0 kilometer op de teller dit jaar gaan rijden.
Deze december-registraties hebben ervoor gezorgd dat de januari 2021 registraties tegenvallen. Je kunt daarbij echter niet zondermeer zeggen dat de merken die flink in het rood staan, in december veel elektrische auto’s tenaamgesteld hebben. Zie bijvoorbeeld Land Rover en Renault met ieder -47%. Maar het valt wel op bij bepaalde merken, Nissan -55%. Opel -38%, Hyundai -51% en Volkswagen met -45%.
Volkswagen toch nog op nr. 1
Maar ondanks de verkoopdaling van Volkswagen (-45%) zijn ze in januari 2021 toch op de eerste plaats geëindigd én hebben ze ruim 400 auto’s meer GEREGISTREERD dan de nummer twee BMW (+7%). Skoda staat fier op de derde plek met zelfs +28% ten opzichte van januari een jaar eerder, en dan moet de veel belovende elektrische auto van Skoda, de Enyaq nog komen. We zijn erg benieuwd hoe het verkoop/registratielijstje er over een aantal maanden uitziet als de december 2020 voorraad uitverkocht is.
Top-10 verkochte modellen januari 2021
2021 | 2020 | ||
1 | VOLVO XC40 | 1.036 | 530 |
2 | KIA PICANTO | 1.000 | 932 |
3 | SKODA OCTAVIA | 929 | 582 |
4 | VW POLO | 865 | 2.005 |
5 | FORD FOCUS | 842 | 1.384 |
6 | FORD FIESTA | 742 | 724 |
7 | TOYOTA YARIS | 710 | 506 |
8 | PEUGEOT 208 | 703 | 554 |
9 | KIA NIRO | 690 | 944 |
10 | VW T-ROC | 677 | 760 |
Top-10 meest verkochte automerken januari 2021
2021 | 2020 | ||
1 | VOLKSWAGEN | 3.642 | 6.598 |
2 | BMW | 3.203 | 2.993 |
3 | SKODA | 2.514 | 1.967 |
4 | KIA | 2.433 | 2.894 |
5 | PEUGEOT | 2.280 | 2.974 |
6 | VOLVO | 2.270 | 2.082 |
7 | FORD | 2.265 | 2.490 |
8 | TOYOTA | 2.120 | 2.648 |
9 | MERCEDES | 1.681 | 1.653 |
10 | OPEL | 1.487 | 2.400 |