Een visionair met grote dromen.
De woorden “Spyker” en “grote ambities” zijn de afgelopen decennia vrijwel synoniem aan elkaar verbonden. Als bewijs hiervoor hoef je alleen maar te kijken naar de overname van het Midland (voorheen Jordan) Formule 1 team, maar ook de overname van het veel grotere Saab van General Motors en de deelnames aan diverse 12 en 24 uurs races.
Met een laatste faillissement van een van de onderdelen van het Spyker imperium nog vers in het geheugen moeten we helaas concluderen dat de dromen van Victor Muller iets verder van de realiteit af stonden dan hij wellicht zelf gedacht en gehoopt had.
De nalatenschap van dit stukje oer Nederlands trots bestaat gelukkig uit een bijzonder verhaal
en een verzameling prachtig vormgegeven supercars.
Le Mans
Waar ontwerper en mede grondlegger van het moderne Spyker, Maarten de Bruin, vooral elegante sportwagens wilde bouwen had Victor Muller grotere plannen. Om de kleine autobouwer uit het Nederlandse Zeewolde in één klap op de kaart te zetten wilde hij zich op het circuit meten met de grote namen van deze wereld.
Met dat doel voor ogen werd een langere en meer aerodynamische versie van de Spyker C8 Laviolette ontwikkeld naar het idee van de McLaren F1 GTR longtail en de Porsche 935/78 “moby dick” . Een bijzonder detail is dat de Spyker C8 Double 12 naast de langere wielbasis te herkennen is aan de kenmerkende klinknagels op verschillende delen van de carrosserie.
Op 11 september 2001 werd op de IAA in Frankfurt het doek van de Spyker racewagen met chassisnummer #006, de C8 Double 12R afgetrokken.
De eerste race zou in Maart 2002 de 12 uur van Sebring in de verenigde staten gaan worden. Dit bleek slechts een test voor het grotere werk, de 24 uur van Le Mans.
De BMW connectie
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Double 12 dezelfde atmosferische V8 van Audi zou krijgen als de Laviolette en de Spyder. De Duitse fabrikant gaf echter niet meteen toestemming om met haar V8 te racen waardoor Spyker genoodzaakt was een andere krachtbron te gebruiken.
Er werd toen gekozen voor de Zwitserse motorenkunstenaar Heinrich Mader, om daar een uit het DTM afkomstige BMW V8 met 450 pk en 425 Nm koppel aan te kopen.
Om in de GT klasse van de legendarische 24 uurs race deel te mogen nemen, schrijven de reglementen voor dat er minimaal 25 straatversies van de betreffende raceauto geproduceerd moeten zijn.
Voor Spyker bleek het echter onmogelijk om op tijd alle 25 homologatie modellen te voltooien.
Om toch te kunnen racen waren ze genoodzaakt akkoord te gaan met een vermogens begrenzende aanpassing aan de luchtinlaat en het plaatsen van extra gewicht in de auto.
Productie
Voor zover bekend zijn er 3 stuks van de C8 Double 12 R (raceversie) gebouwd, chassisnummers #006, #009 en #019. Met Heinrich Mader BMW V8 en de versnellingsbak -ondersteboven gemonteerd- van een Porsche 911 GT3.
Van de C8 Double 12 S (straatversie) zijn er tussen de 4 en de 15 exemplaren gebouwd. De bronnen verschillen hierin van mening, mogelijk omdat de C8 Double 12 ook als C8 Laviolette LWB verkocht is.
Zeker is het, dat er op dit moment ten minste 3 exemplaren zijn met een Nederlands kenteken.
De straatversies kregen wel de Audi V8 achterin en zijn door alle luxe extra’s zoals geluidsisolatie en interieur-aankleding zo’n 100 kg zwaarder dan de race uitvoering.
Chassisnummer #008 is daarop echter een uitzondering. Omdat het de eerst geproduceerde Double 12S was, werd hij voorzien van dezelfde Mader BMW motor als de racemodellen.
Om betrouwbaarheid te garanderen is de toerenbegrenzer afgesteld op 7500 RPM in plaats van de magische 10 000 RPM van de D12R, maar gelukkig zijn de prestaties onveranderd.
Victor Muller was jarenlang zo aan deze auto gehecht dat hij hem in zijn persoonlijke werkkamer in de Spyker fabriek in Zeewolde had staan.
Voor opnames van het tv programma Top Gear hebben zowel voormalig F1 coureur Damon Hill als “The Stig” in de auto gereden.
In het wild
De kans dat je een Spyker “in het wild” tegenkomt is door het geringe aantal auto’s dat ze geproduceerd hebben jammer genoeg bijzonder klein. De meeste exemplaren hebben hun weg naar privécollecties van liefhebbers en verzamelaars gevonden en staan veilig, uit het zicht van de gewone man, in garages te wachten tot ze zo af en toe een stukje mogen rijden. Een enkeling kan wel bewonderd worden waaronder dus deze #008 C8 Double 12 s die op het moment van schrijven in de showroom van Classic Youngtimers in Uden stond.
UPDATE 19-10-2020 Inmiddels is de spyker verkocht en zal dus niet langer in Uden te bewonderen zijn.
Bronnen:
Boek: Spyker een dollemansrit, Maarten van der Pas, Robert van den Oever
www.classic-youngtimers.com
en.wikipedia.org/wiki/spyker_c8/
www.topgear.nl/formule-1/spyker-c8-double-12s-te-koop/