Sterktes | Zwaktes |
+ Hoog afwerkingsniveau | – ongevoelig koppelingspedaal |
+ Veel luxe features | – wispelturig hybridesysteem |
+ Fijne rijeigenschappen | – adaptive cruise control alleen op de automaat leverbaar |
Wanneer ik bij Volvo aan een gezinsauto denk, dan denk ik altijd weer terug aan die volgepakte Volvo 850 station. Ergens midden jaren ’90 op de Route du Soleil, onderweg naar de camping in het zuiden van Frankrijk.
Ik zat bij mijn ouders op de achterbank met een schrijfblok op schoot. Als tijdverdrijf werden alle nationaliteiten van de auto’s die we inhaalden nauwkeurig opgeschreven. De eerste keer dan we de bewuste Volvo spotte reden we in Luxemburg. Die 850 had een Zweeds kenteken, zeker drie kinderen op de achterbank, een tot het dak volgeladen kofferbak en een joekel van een caravan erachter. We hebben hem die reis zeker vier keer ingehaald. Na elke tankstop of een pauze zagen we even later die caravan weer in de verte opdoemen. Die Zweed bleef maar doorgaan…
De reden van deze herinnering? Onze testauto deze week, de Volvo XC40.
Wat is de Volvo XC40 recharge T5 twin engine R-design
De XC40 is een lastige auto om in een hokje te plaatsen. Het is misschien dan wel de kleinste SUV van Volvo, maar in geen enkel opzicht een kleine auto. Het interieur is verrassend ruim en comfortabel en het design is gewaagder dan dat van zijn grotere broers. De achterkant doet onmiskenbaar aan de V40 denken maar dat is het enige waarin die twee auto’s op elkaar lijken.
Hoe rijd deze XC40?
Onze testauto is een XC40 Recharge T5 R-design. Vroeger stond T5R voor een sportief aangeklede Zweed met een dikke 5-cilinder turbomotor met dito geluid en prestaties onder de motorkap. Tegenwoordig staat R-design alleen nog voor het uiterlijk vertoon en T5 voor de plug-in hybride aandrijving met een anderhalve liter grootte (of kleine) 3 cilinder turbomotor. Dat klinkt nogal ‘underwhelming’ maar schijn bedriegt. De verbrandingsmotor produceert 180 pk, de elektromotor zet daar nog eens 82 pk bovenop waarmee het totale vermogen op 262 pk komt bij een gezamenlijk koppel van 425 Nm.
Wanneer de rechtervoet met enige urgentie richting de vloer gaat, blijkt deze auto over een zeer prettig rauw randje te beschikken. Even lijkt er weinig te gebeuren, maar dan opeens verandert de brave 3-cilinder roffel in een ware grom. Er volgt wat wielspin en een duw in de rug. Ondertussen maakt het duidelijk hoorbare opspoelen en afblazen van de turbo de ervaring compleet. Oké, het is geen 5-cilinder, maar hier kunnen we prima mee leven.
Het sturen zelf gaat, ondanks het gewicht van de auto, verrassend licht.
De XC40 ligt goed op de weg en stuurt lekker strak door de bochten. Het sturen zelf gaat, ondanks het gewicht van de auto, verrassend licht. Het veercomfort is goed, al hadden we er hier en daar misschien wat meer comfort verwacht. Waarschijnlijk zijn de 20” wielen hier voornamelijk debet aan. De brede, lage banden dempen trillingen en kleine oneffenheden namelijk een stuk minder goed dan banden met wat meer gangbare hoogte dat zouden doen.
Het verbruik van de XC40 Recharge T5
Een volle acculading zou goed moeten zijn voor ruim 50 km volledig elektrisch rijden. Door het ontbreken van een laadpas hebben we niet bij de openbare laadpaal in de buurt kunnen laden. De verbrandingsmotor kan door een instelling in het menu gebruikt worden om de hybride accu op te laden. Echter, het brandstofverbruik werd daardoor zo hoog dat we ons afvroegen of het middel daarmee niet erger is dan de kwaal.
De volledig elektrische kilometers zijn hierdoor dus tot een minimum beperkt gebleven. Niet geheel onverwacht kwamen we daarom niet in de buurt van de 1,9 liter benzine voor 100 km rijplezier die Volvo opgeeft.
Ons verbruik was 7,3 liter/100km ofwel bijna 1 op 14 wat keurig in lijn ligt met het verbruik van de T2 en T3 varianten die over dezelfde motor beschikken. Weliswaar met minder vermogen en zonder hybride systeem.
Sterke punten
Het rijcomfort is mede door de adaptieve cruise control met pilot assist van het niveau dat je van Volvo mag verwachten. De ruimte in het interieur is ruim voldoende en de afwerking is dik in orde. Met mijn 1.83 meter heb ik meer dan genoeg been en hoofdruimte, zowel voor als achterin. De stoelen voorin zijn elektrisch verstelbaar en zitten erg lekker, ook na enkele uren achter het stuur.
Vrijwel alle functies in de auto zijn via het verticaal georiënteerde touchscreen midden op het dashboard te bedienen. Iets wat ik persoonlijk als erg prettig heb ervaren. Mooie bijkomstigheid is dat de rest van het dashboard lekker strak en minimalistisch is zonder dat je het gevoel hebt ergens een knopje voor te missen.
Een echte hit bij de kinderen is de aanwezigheid van stoelverwarming op de achterbank. Hoewel ze er met hun zitverhogers niets van voelen raakten ze er niet over uitgesproken. Net als de 360 graden camera functie bij het achteruitrijden overigens. Voor mij een handig hulpmiddel maar voor de kinderen een ware attractie.
Zwakke punten
Het remmen is een verhaal apart. Het heeft even geduurd voordat ik daar een beetje aan gewend was. Op het moment dat je je voet op het rempedaal zet gebeurt er niet zoveel. In het dashboard zie je de verbruiksmeter van verbruik naar regeneratie bewegen, maar veel snelheid word er niet uit de auto gehaald. Pas wanneer het pedaal wat fermer wordt aangesproken lijkt de auto de hint te begrijpen en gaat de vaart er vrij rap uit.
De opening van de achterportieren wordt beperkt door de C-stijl die schuin naar beneden loopt. Hierdoor moet je vanaf de achterbank een stukje naar voren schuiven voordat je naar buiten kunt draaien om uit te stappen. Iets wat voor minder mobiele mensen een probleem kan zijn.
Als laatste wil ik Apple Carplay / Android Auto benoemen. Niet het systeem zelf, want dat vinden we juist fantastisch. Nee, het probleem zit in het feit dat je de smartphone door middel van een USB kabel fysiek met de auto moet verbinden om van Carplay gebruik te kunnen maken. Aan zo’n slordig snoertje in een verder strak dashboard kan ik me mateloos ergeren.
Android Auto Apple Carplay
Uitrusting
Onze XC40 is voorzien van vele opties die het leven van de inzittenden tot een genot maken. Van de lederen stoelen tot de geluidsinstallatie van Harman Kardon. LED koplampen met actieve bochtverlichting en adaptief groot licht tot binnen- en buitenspiegels die automatisch donker worden wanneer er fel licht op schijnt.
Alle zitplaatsen zijn voorzien van stoelverwarming en ook het stuur kan verwarmd worden. Wanneer de buitentemperaturen daarom vragen, kan door middel van een timer in de auto of via de Volvo on call app een preconditionering van het binnenklimaat ingesteld worden. Hierdoor wordt het interieur voor de rit verwarmd of gekoeld.
Als we de achterklep met een voet-swipe onder de bumper openen, zien we rechts een knopje waarmee we de trekhaak tevoorschijn kunnen toveren. Deze gezinsauto mag daarmee een joekel van een caravan van maximaal 1.800 kg trekken.
Conclusie rijtest Volvo XC40 Recharge T5
De Volvo dompelt je onder in luxe zonder dat je het meteen door hebt. Het rijcomfort is van zeer hoog niveau. Hoewel het rauwe randje op verzoek aanwezig is nodigt de auto uit tot een rustig rijgedrag. De 7-traps automaat schakelt soepel en van het overschakelen van de elektro- naar de verbrandingsmotor merk je 9 van de 10 keer helemaal niets.
Een bekend vooroordeel over Volvorijders is dat ze altijd op de cruise control rijden. De adaptieve cruise control met pilot assist van deze generatie Volvo’s werkt zo goed dat ik mezelf erop betrapte deze rijondersteuning steeds vaker in te schakelen.
Als gezinsauto is de XC40 in ieder geval geslaagd. We hebben nooit het gevoel gehad dat de auto ergens in tekort schoot en de kinderen zijn helemaal gek op het stoere uiterlijk en alle gadgets aan boord.
De Volvo XC40 is op dit moment leverbaar in zeven uitvoeringen. De T2 en T3 met alleen een verbrandingsmotor. De B4 en B5 zijn mild-hybrid’s waarvan de B5 over vierwiel aandrijving beschikt. De T4 en T5 Recharge zijn plug-in hybrides en onlangs is de productie van de XC40 Recharge pure electric van start gegaan. De eerste volledig elektrische auto van Volvo.
De consumentenprijzen beginnen bij 37.995 euro voor de T2 Momentum Core. De T5 R-design die wij reden kost 62.612 euro en de pure electric is er vanaf 59.900 euro